Slik blir det nye nasjonalmuseet på Vestbanetomta i Oslo. llustrasjon: MIR Kommunikasjon AS/Kleihues + Schuwerk

Forventer betongkontrakt på 400 millioner kroner på Nasjonalmuseet

Alt går på skreddersøm når de enorme betongarbeidene i Prosjekt nytt Nasjonalmuseum kommer i gang om ett års tid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Prosjekt nytt Nasjonalmuseum

Statsbygg bygger nytt nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Vestbanen i Oslo for Kulturdepartementet.

Bruttoareal er på cirka 54 600 kvm, Byggestart var i mars 2014 og bygget skal ferdigstilles 2019. Kostnadsrammen for prosjektet er 5,327 milliarder kroner.

(Kilde: Statsbygg)

Betongkontrakten, som er på 40.000 kubikkmeter, blir trolig lyst ut i en åpen anbudskonkurranse i mai i år.

– Hvor stor kontrakten blir i kroner og øre, er det opp til entreprenørene å bestemme. Men våre estimater ligger i størrelsesorden 400 millioner kroner, sier prosjektdirektør i Statsbygg, Per Willy Nysæter til Byggeindustrien.

Kostnadsrammen for bygget som er på rundt 54.600 kvadratmeter, er på totalt 5,327 milliarder kroner.

Det gjør det nye nasjonalmuseet i hovedstaden til ett av verdens største pågående kulturbyggprosjekter.

Alt på skreddersøm

Det nye nasjonalmuseet på Vestbanetomta er ikke et elementbygg, og betongarbeidene som skal utføres dreier seg om plasstøpt betong.

– Alt bygges etter skreddersøm på stedet, sier Nysæter og beskriver samtidig betongarbeidene som svært krevende.

– Det er etterspente betongdekker, og det lengste dekkespennet vil være på 21,6 meter.

To år "under bakken"

Grunnarbeidene på Prosjekt nytt Nasjonalmuseum kom i gang i mars 2014. Det er i dag spuntet og klargjort for at entreprenøren HAB Construction, som har hatt de to første store kontraktene i prosjektet, skal kunne grave seg ned cirka ti meter under bakken.

– Tomten er tilrettelagt og nødvendig infrastruktur er lagt om for at de skal kunne grave seg nedover. Det er vanskelige grunnforhold og entreprenøren kan ikke sprenge ut fjell på grunn av flere tunneler som går under bakken. I stedet må de pigge og eller sage, noe som er både tidkrevende og kostbart, forklarer Nysæter.

Arbeidet med å få gravd ut tomta vil ta rundt ett år.

– Deretter bruker vi sikkert ytterligere ett år på betongarbeider for å komme opp til der vi var. Så vi holder oss under bakkenivå et par år fremover, før vi er tilbake igjen på nivå med terrenget, legger han til.

Bæresystem på 100.500 tonn

En rekke tiltak er prosjektert for at tunnelsystemet under det nye Nasjonalmuseet skal tåle både byggearbeidene og vekten av gigantbygget. Bæresystemet vil alene veie 100.500 tonn.

Blant annet må de ta hensyn til en eksisterende avløpstunnel som blir liggende 3,5 meter under gulvet i det nye museet.

– Alt av rystelser skal overvåkes, det skal settes ut peler på hver sin side av tunnelen og man lager utvekslinger over for å få lastene ut på siden. I tillegg boltes fjellbuen over for å forsterke tunnelen som i dag er selvbærende, sier prosjekteringsleder for Statsbygg, Tom Erik Strøm.

15.000 lastebillass

Totalt skal det tas ut 120.000 kubikk med masse fra Vestbanetomta. 15.000 lastebillass må til for å fjerne alt.

– Det er samme mengde som man fryktet ville falle ned fra fjellet Mannen i høst, sier Strøm.

I den kommende utgaven av Byggeindustrien kan du lese en større reportasje om arkitekt Klaus Schuwerk og byggingen av det nye Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.


Prosjektdirektør Per Willy Nysæter og prosjekterlingsleder Tom Erik Strøm i Statsbygg ta hensyn til at en eksisterende avløpstunnel blir liggende 3,5 meter under gulvet i det nye museet. En rekke tiltak er prosjektert.
Powered by Labrador CMS