Bildet viser tunnelmunningen mot øst i det søndre løpet av Kolltveittunnelen, mot Bildøy. Foto: Statens vegvesen
Bildet viser tunnelmunningen mot øst i det søndre løpet av Kolltveittunnelen, mot Bildøy.

Første tunnelgjennomslag på Sotrasambandet

Statens vegvesen og entreprenørene feirer gjennomslag i den første av fire tunneler på nytt Sotrasamband et halvt år før kontraktsfristen.

Publisert Sist oppdatert

Gjennomslaget i det nordlige løpet skjer ifølge Statens vegvesen et halvt år før fristen i OPS-kontrakten. Den første sprengningen for tunnelen ble gjennomført 23. juni i fjor. Ifølge kontrakten med Statens vegvesen var fristen for gjennombrudd 10. oktober i år.

— Det er stor stas å feire gjennombrudd i den første av totalt fire veitunneler på nye Sotrasambandet. Selve gjennombruddet fikk vi i går formiddag rundt kl. 11.30, men feiringen og kaken tar vi i dag. Arbeidet med å sprenge ut nye Kolltveittunnelen har foregått uten problemer eller forsinkelser, noe vi er svært glade for, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Lene Sælen Rivenes i en pressemelding.

— Drivingen av Kolltveittunnelen har gått etter planen, med godt samarbeid mellom Sotra Link Construction som hovedentreprenør, og LNS som underentreprenør. Vi synes det er gøy å nå milepæl 2 nesten et halvt år før tidsfristen satt av Statens vegvesen, sier Christopher M. Bjerke, prosjektleder i OPS-selskapet Sotra Link i meldingen.

Gjennomslag i det nordlige løpet. Foto: Statens vegvesen
Gjennomslag i det nordlige løpet.

Prosjektdirektør i Sotra Link Construction, Pedro Manuel Rodríguez Hernández, sier at Sotra Link Construction hadde gjennombrudd på det sørlige løpet i slutten av mars i år, men at det ikke er før nå at selve milepælen er nådd. Ifølge Vegvesenet må det være lys i begge ender av de to tunnelene før det offisielt er gjennomslag.

Over 500 sprengninger er fyrt av i de to tunnelløpene siden oppstart i fjor sommer, og over 200.000 kubikkmeter med masser er fraktet ut av tunnelen. Tunnelen er 940 meter lang.

Fornøyde arbeidere med selfie. Fra venstre: Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction). Foto: Privat
Fornøyde arbeidere med selfie. Fra venstre: Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction).

Nå starter LNS arbeidet med sprøytebetong på tunneloverflaten og montering av ankerbolter. Etter det skal underentreprenøren Hylland inn for å sprenge grøfter i tunnelen, og i august begynner arbeidet med å innrede tunnelen med strøm, vann- og avløpsrør. Det skal også monteres prefabrikkerte elementer langs tunnelveggene, opplyser Vegvesenet.

– Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslukking og sikkerhetssystemer i tunnelen. Så venter omfattende tester av sikkerhetssystemene i tunnelen før den kan bli godkjent og åpne for trafikk. Tunnelen åpner for trafikk sammen med resten av riksveianlegget 1. juni 2027, skriver de i meldingen.

OPS-kontrakten (offentleg -privat samarbeid) som er tildelt Sotra Link har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Riksveianlegget skal åpne for trafikk i juni 2027. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner.

Powered by Labrador CMS