Her løftes den andre hovedbæreren på plass i det som blir den nye avgang- og ankomsthallen på Oslo lufthavn.

Første av syv hovedbærere på Oslo lufthavn på plass

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Kruse Smith har en kontrakt med Oslo lufthavn på 105 millioner kroner eks. mva. om å bygge taket på den nye sentralhallen. Taket er tilsvarende det man kjenner fra dagens sentralhall, med lange limtrefagverk som bærere.

- Vi bruker 14 limtrefagverk på 91 meter som kobles i par. Elementene har et spenn på 54 meter, så det er store dimensjoner, sier avdelingsleder Bjørn Velken i en pressemelding.

Det var et spektakulært syn da Kruse Smith løftet på plass den første av syv doble limtrefagverk til den nye avgang- og ankomsthallen på Oslo Lufthavn torsdag ettermiddag.

Kruse Smiths anleggsavdeling i region Syd fikk oppdraget på grunn av sin erfaring med bygging av trebroer.

- Vi i anleggsavdelingen jobber jo vanligvis ikke med bygg, men her får vi absolutt brukt vår kompetanse og erfaring, sier Velken.

I tillegg til de lengste elementene, skal det også monteres 84 sekundære fagverk med 15 meters spenn. Den nye sentralhallen er på 52.000 kvadratmeter og skal stå ferdig i 2017. Kapasiteten økes med 34 nye innsjekkingsskranker og skal føre til mindre kø på flyplassen.

Kruse Smith har også fått tilliten til å bygge tak og takkonstruksjoner på rundt 18.000 kvadratmeter, samt fasader, vinduer, ytterdører og porter i Pir Nord på Oslo lufthavn Gardermoen. Kontraktssummen her er på 380 millioner kroner eks. mva.

Powered by Labrador CMS