Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Første anbud for hydrogen-elektrisk ferge
For første gang lyses det ut et anbud for hydrogen-elektrisk ferge på riksveinettet. Kontrakten gjelder for sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Denne utviklingskontrakten vil legge et økonomisk grunnlag for å pløye ny mark. Det er viktig for å gjøre ferjedriften vår grønn, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.
Det var en tilsvarende utviklingskontrakt som muliggjorde verdens første rene batteriferge i drift i et ordinært samband, mellom Lavik og Oppedal over Sognefjorden.
– Vi har allerede elektrisk fergedrift på kortere strekninger. Nå ønsker vi å utvikle nullutslippsløsninger også på lengre og mer energikrevende strekninger der helelektrisk drift ikke er mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
I tillegg til den hydrogen-elektriske fergen, lyses det ut ny kontrakt for sambandene Molde–Vestnes i Møre og Romsdal, og Mannheller–Fodnes og Hella–Vangsnes–Dragsvik i Sogn og Fjordane. Her legges det opp til løsninger hvor fergene bruker elektrisitet, med biodrivstoff eller LNG som alternativ.
De 11 fergene som inngår i torsdagens utlysningsrunde vil til sammen redusere CO₂-utslippene med 30.000 tonn/år i forhold til dagens løsninger, ifølge Vegvesenet.