Ett døgns mobilbruk i Afrika kostet 137.000
En Telenor-kunde må betale 137.000 kroner for å ha brukt mobilen i under ett døgn i et afrikansk land.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Den skyhøye regningen var et resultat av ringing, teksting og ikke minst store mengder datatrafikk, ifølge Bergens Tidende.
Nordmannen har klaget til Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon, uten å få medhold. Årsaken er at han flere ganger i løpet av det skjebnesvangre døgnet ble varslet om at regningen kom til å bli høy.
Både da databruken passerte 700, 1.500, 3.900 og 30.000 kroner ble bedriftskunden varslet av Telenor. Men han valgte å oppheve sperren som vanligvis begrenser regningen i utlandet.
I fjor behandlet Brukerklagenemden for elektronisk kommunikasjon 20 klager fra folk som mener de har fått for høye mobilregninger etter utenlandsopphold. Omtrent halvparten fikk ikke medhold.
– Mobilbruk i utlandet er helt og holdent ditt eget ansvar. Det er kun når det er noe fysisk feil med telefonen at man kan få medhold, men å bevise en teknisk feil er ikke lett, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.