Forbrukere som leier bil, klær og andre ting, står i de fleste tilfeller uten grunnleggende rettigheter dersom noe skulle oppstå under leieforholdet, ifølge direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Berit Roald / NTB

Fortsatt elendig forbrukervern i utleiemarkedet

Forbrukerrådet har undersøkt utleiemarkedet for bil, utstyr og andre ting. Forbrukeren mangler grunnleggende rettigheter, slås det fast.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerne mangler i de fleste tilfeller helt grunnleggende rettigheter dersom noe oppstår under leieforholdet, ifølge Forbrukerrådet.

– Slik det er nå, er du prisgitt en avtale fra utleier, og det er rett og slett forbrukerfiendtlig, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

De har undersøkt avtalevilkårene i markedet for utleie av klær, sportsutstyr, verktøy, tilhengere og bil.

For å få toppscore i undersøkelsen må utleieren ha tre grunnleggende forbrukerrettigheter på plass i avtalen:

Ved forsinkelse eller mangel skal du kunne kreve prisavslag eller erstatning. Er det snakk om alvorlige avtalebrudd, skal du kunne heve avtalen.

I fjorårets undersøkelse fikk 23 av 30 aktører strykkarakter. I år får kun én av aktørene full score, mens hele 35 av 45 aktører får null poeng.

Det er oppsiktsvekkende, mener Blyverket.

– Nesten ingen aktører har gjort justeringer etter forrige gjennomgang, og viljen til endring er åpenbart så liten at det understreker behovet for en regulering av utleiemarkedet, sier hun.



Powered by Labrador CMS