Forbrukere som leier bil, klær og andre ting, står i de fleste tilfeller uten grunnleggende rettigheter dersom noe skulle oppstå under leieforholdet, ifølge direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: Berit Roald / NTB
Berit Roald
Fortsatt elendig forbrukervern i utleiemarkedet
Forbrukerrådet har undersøkt utleiemarkedet for bil, utstyr og andre ting. Forbrukeren mangler grunnleggende rettigheter, slås det fast.
Forbrukerne mangler i de fleste tilfeller helt grunnleggende rettigheter dersom noe oppstår under leieforholdet, ifølge Forbrukerrådet.
– Slik det er nå, er du prisgitt en avtale fra utleier, og det er rett og slett forbrukerfiendtlig, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.
De har undersøkt avtalevilkårene i markedet for utleie av klær, sportsutstyr, verktøy, tilhengere og bil.
For å få toppscore i undersøkelsen må utleieren ha tre grunnleggende forbrukerrettigheter på plass i avtalen:
Ved forsinkelse eller mangel skal du kunne kreve prisavslag eller erstatning. Er det snakk om alvorlige avtalebrudd, skal du kunne heve avtalen.
I fjorårets undersøkelse fikk 23 av 30 aktører strykkarakter. I år får kun én av aktørene full score, mens hele 35 av 45 aktører får null poeng.
Det er oppsiktsvekkende, mener Blyverket.
– Nesten ingen aktører har gjort justeringer etter forrige gjennomgang, og viljen til endring er åpenbart så liten at det understreker behovet for en regulering av utleiemarkedet, sier hun.