– Kjøreruten til eiendommen er allerede tungt belastet med trafikk, og vi er bekymret for skolebarn og myke trafikanter, sier enhetsleder Jon Reite Bang i Plan- og bygningsetaten.
Røssedal bygg AS har på vegne av Follobaneprosjektet søkt om å få lagre inntil 1.000 betongelementer på eiendommen. Dette vil medføre 2.000 lastebilturer til og fra eiendommen i to tremånedersperioder.
Annonse
Tungtrafikken var planlagt å kjøre fra E6, via Lambertseterveien og så videre inn på Enebakkveien. Deretter ønsket Røssedal bygg AS å lagre elementene i ett år før de skulle fraktes tilbake til anleggsområdet på Åsland.
550 passerende barn hver morgen
- Situasjonen er slik at hele strekningen fra E6 brukes som skolevei. Det er to skoler, flere barnehager og to eldrehjem i dette området. Bare Abildsøkrysset har cirka 550 passerende barn hver morgen, i tillegg til at dette krysset allerede er kapasitetsmessig sprengt på grunn av stengningen av Brynstunnelen. Å øke trafikken med seks lastebiler i timen mener vi er til vesentlig ulempe for omgivelsene, uttaler Bang i en pressemelding fra Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.
Forstår behovet Statens vegvesen og Bymiljøetaten er nå i gang med å utbedre Abildsøkrysset slik at det blir sikrere for myke trafikanter. Alle fire hjørner av krysset skal snevres inn slik at bilistene må bremse farten inn i krysset. I dag må Vegvesenet ha trafikkdirigenter på stedet for å følge barn og fotgjengere over krysset. De innsnevringene som skal bygges vil gjøre det vanskelig for tungtrafikken å bruke denne kjøreruten når betongelementer skal fraktes tilbake fra tomta i Enebakkveien.
- Vi har stor forståelse for behovet for lagring av disse elementene. Utbyggingen av Follobanen er av stor samfunnsmessig betydning, men her må det finnes bedre alternativer for adkomst til eiendommen. Alternativt må søkerne se om det er andre eiendommer utenfor byggesonen som kan benyttes, sier Bang.
Vurderer avslaget
Kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland i Follobaneprosjektet og entreprenøren har mottatt avslaget fra Oslo kommune og umiddelbart vil vurdere nye midlertidige lagringsområder.
- Prosjektet og entreprenøren mottok avslaget onsdag og ønsker å bruke noe tid på å vurdere avslaget. Det er likevel ingen tvil om at vi vil jobbe med muligheten for å finne andre midlertidige lagringsområder, sier hun i en kommentar til Byggeindustrien.
Follobaneprosjektet har nå boret seg cirka 100 meter inn i tunnelen med TBM og elementene blir fortløpende montert i tunnelen. Kjelland sier at midlertidig lagring av betongelementene er nødvendig fordi det er fullt på prosjektets riggområde på Åsland.
- En løsning med et midlertidig lagringsområde må uansett utfall i denne saken raskt på plass, sier hun.
- Er dette et overraskende avslag fra kommunen. Prosjektet har vel gjort et forarbeid i denne saken?
- I befolkede områder må det alltid gjøres avveininger. Det er kommunens jobb og avveie mellom ulike interesser og det har vi respekt for, sier hun.
Kjelland presiserer at det for Jernbaneverket og entreprenøren er viktig at all virksomhet skjer i henhold til norsk lover og regler, slik det er gjort når det gjelder denne søknaden om bruk av områder for lagring av segmenter.