Follobanen har hatt utfordringer med lekkasjer av alkalisk vann i møte med strømledninger i aluminium.
Foto: Terje Pedersen / NTB
Follobane-løp stenges i mange måneder
Bane Nor starter arbeidet med å bytte strømline fra aluminium til kobber 15. april. Samtidig skal de tette lekkasjepunkter og utvide sporbredden på jernbanesporene.
Togene som kjører gjennom Follobanens tunnel, får i dag strøm fra aluminiumsliner i taket av tunnelen. I fjor ble det oppdaget at det stedvis drypper alkalisk vann fra tunneltaket og ned på strømlinen. Dette førte til slutt til at strømlinen røk.
Derfor må Bane Nor bytte til kobberliner som tåler alkalisk vann bedre. Byggeindustrien skrev i juni i fjor om at Bane Nor vurderte å bytte ut linene.
– Arbeidet skal skje i perioden fra 15. april til desember, og gjennomføres i ett tunnelløp av gangen mens det andre tunnelløpet holdes åpent for togtrafikk. Vi planlegger å være ferdig i det første tunnelløpet 22. juli. Arbeidet i det andre tunnelløpet starter i august, og skal etter planen være ferdig før oppstart av den nye ruteplanen for 2025, som skjer i desember, skriver Bane Nor på sine nettsider.
– Vi har vært ute i markedet for å få på plass avtale med en entreprenør som skal gjennomføre arbeidet, og har fått inn tilbud på dette. For å gjøre konsekvensene for de reisende minst mulig skal vi gjennomføre arbeidet i ett tunnelløp av gangen mens det andre tunnelløpet holdes åpent for trafikk. Dette er spesielt viktig med tanke på rushtrafikken, sier Martin Rosenlund, prosjektdirektør i Bane Nor i meldingen.
Men hvem som skal utføre jobben med å bytte strømliner, sier Bane Nor ikke noe om. Kontrakten er ennå ikke undertegnet.
– Når det gjelder arbeidet med å skifte strømlinene pågår kontraktsforhandlingen, så vi må komme tilbake til detaljene rundt dette når forhandlingen er avsluttet, skriver presseansvarlig i Bane Nor, Anne Kirkhusmo i en epost til Byggeindustrien.
Byggeindustrien har tidligere skrevet at Bane Nor, allerede før åpningen av Follobanen, var kjent med utfordringene med aluminiumslinene i tunnelen.
Ifølge en undersøkelsesrapport som Bane Nor offentliggjorde i fjor, anbefalte tunneldelen av Follobane-prosjektet i februar 2022 å erstatte de installerte aluminiumslinene for med kobberliner.
Det ble da gjort tettearbeider for å redusere lekkasjene. Det bedret situasjonen, og for å øke sannsynligheten for å rekke åpningsdato, besluttet Bane Nor at aluminiumslinene måtte beholdes.
Skal tette og utvide spor
Bane Nor opplyser at de også skal gjennomføre tetting av det de beskriver som «mindre lekkasjepunkter» i samme periode.
– I tillegg skal vi utvide sporbredden på jernbanesporene. Flere passasjerer har opplevd at det rister når de kjører gjennom Blixtunnelen. Det kan være ubehagelig, men er ikke farlig. Det er ingen sikkerhetsrisiko knyttet til å reise med tog gjennom Blixtunnelen, skriver Bane Nor.
Anne Kirkhsumo i Bane Nor opplyser at det er AGJV som skal utføre arbeidet med å utvide sporet.
Årsaken til ristingen er ifølge Bane Nor at sporet er blitt smalere etter at det ble installert, i kombinasjon med at noen togsett ikke har godt nok slipte hjul.
– Når vi har justert sporbredden og togselskapet får slipt hjulene har vi tro på at problemet vil være løst. Vibrasjoner av denne typen har vi også hatt når vi har åpnet andre nye strekninger, for eksempel i Holmestrandporten for noen år siden, sier Rosenlund.
Blixtunnelen er ifølge Bane Nor bygget for å kunne justere sporbredden.
– Vår leverandør skal fra 15. april i gang med å utvide sporet noen få millimeter i et tunnelløp av gangen, opplyser de.
På spørsmål om hvem som skal utføre tettingen, svarer Bane Nor at de er i dialog med entreprenør om disse arbeidene.
Slik blir togtilbudet
- Rushtrafikken på linjene RE20, R21, R22 og R23 blir prioritert, og kommer til å gå tilnærmet som normalt i det tunnelløpet som er åpent for trafikk.
- Fra morgenen av og fram til midt på dagen kjører alle tog i retning Oslo gjennom Blixtunnelen, mens alle tog fra Oslo mot Ski kjører gjennom tunnelen fra midt på dagen og ut driftsdøgnet. Togene i motsatt retning kjører på Østfoldbanens lokale linje, og her blir reisetiden forlenget med ca. 15-20 minutter.
- Østfoldbanens lokale linje, L2 Stabekk – Ski, går som normalt.