Tog på vei sørover inn i Blixtunnelen. Follobanen har hatt mye trøbbel og trekker ned den totale punktligheten, omtalt i Vys tertialrapport.
Foto: Alf Simensen / NTB
Follobane-kaos dro ned Vys punktlighet
Vy rapporterer om en punktlighet på 85 prosent i sin rapport for første tertial. Follobanen får hovedskylda for tallene, som ligger langt under målet.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Det er 3 prosentpoeng lavere enn samme periode i fjor, og 5 prosentpoeng under målet på 90 prosent, ifølge en pressemelding fra selskapet – som vedgår at lav punktlighet gir dårlige opplevelser.
– Utfordringer med infrastrukturen og en langvarig stengning av Follobanen er hovedårsaken til den svake punktligheten, opplyser konsernsjef Gro Bakstad, som beklager overfor passasjerene.
Driftsresultat for årets første fire måneder ble minus 140 millioner kroner, som likevel er en forbedring på 97 millioner kroner fra samme periode i fjor.
– Tar vi hensyn til koronastøtten vi fikk for å kjøre tog i Norge i første tertial i fjor, er resultatforbedringen på 371 millioner kroner, opplyser Vy.
Reisetallene for tog i Norge er oppe i 93 prosent av normalåret 2019.