Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Kartet viser utbyggingsprosjektet E6 Megården-Mørsvikbotn med sine tre byggetrinn. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Fire kjemper om milliardkontrakt på E6 i Nordland – italienerne er avvist

Statens vegvesen har godkjent fire entreprenører til konkurransen om byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset i Nordland.

De fire som er prekvalifisert til å gi tilbud på jobben er i alfabetisk rekkefølge er: 

  • AF Gruppen
  • Arbeidsfellesskapet Implenia – Bertelsen & Garpestad
  • Arbeidsfellesskapet LNS AS – RISA – OHLA
  • Skanska

– For oss som oppdragsgiver er det svært betryggende å ha med fire solide aktører inn i anbudskonkurransen. De har alle erfaringen og kompetansen som skal til for å gjennomføre en så stor og krevende utbygging. 

Det sier prosjektsjef i prosjekt Salten, Steinar Livik i Statens vegvesen.

Det italienske entreprenørselskapet Itinera SpA ble avvist.

Over fem milliarder kroner

Det omfattende veiprosjektet har en styringsramme på 5,4 milliarder kroner i (2022 kr), og  en kostnadsramme på 6,6 milliarder kroner (2022 kr).

Totalt skal det bygges rundt 21,5 kilometer mellom Megården og Sommerset i Sørfold kommune. Det skal bygges tre tunneler på til sammen 13,8 km. I tillegg skal det bygges 6,9 km veg i dagen og fire bruer på til sammen 800 meter.

45 kilometer ny E6

Prosjektet er første delstrekning på strekningen E6 Megården-Mørsvikbotn. Hele prosjektet er omtrent 45 kilometer. Det er de første 21,5 kilometerne som nå skal bygges. Vegen skal bygges som tofelts veg med ni meters vegbredde, og 90 km/t fartsgrense.

Konkurransen om å få bygge strekningen ble utlyst 29. april 2024. Planen er å inngå kontrakt tidlig i 2025 med byggestart våren 2025. Planlagt åpning av ny veg er i 2031.