Tungtransport var involvert i fire av fem dødsulykker i januar. Foto: Tore Meek / NTB

Fire av fem døde i tungbilulykke

Fem menn mistet livet i trafikken i januar. I fire ulykker var en tungbil involvert.

Publisert

Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen. Ulykker som ender med død eller alvorlig skade, er oftest møteulykker.

− Førere av tunge kjøretøy er sjelden den utløsende part, skriver Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen i en pressemelding.

− Men det er store krefter involvert, så det blir alltid alvorlig når man møter en tungbil.

Halvparten er møteulykker

I perioden 2016–2023 var tungbil involvert i 46 prosent av alle møteulykker. Det var det motgående kjøretøyet som var utløsende faktor i de aller fleste av disse ulykkene, 84 prosent.

Av de fem som mistet livet i trafikken i januar, var fire menn i alderen 18–34 år, mens den siste var en mann i 60-årene. Tre omkom i møteulykker, en i en utforkjøring og en på en usikret planovergang.

To av ulykkene skjedde i Telemark, de øvrige tre mistet livet i Agder, Innlandet og Trøndelag.

− Unge voksne i alderen 16–34 år har høyere risiko for å dø i trafikken enn de som er litt eldre, og dette gjelder særlig unge menn, sier Ranes.

Jobber med tiltaksplan

Statens vegvesen, politiet og Trygg Trafikk og andre aktører arbeider med en ny tiltaksplan for å bedre trafikksikkerheten. Analyser av ulykker en viktig bit i dette arbeidet.

Ranes sier det er for tidlig å fastslå årsaken til ulykkene som i januar, men hun viser til at det er en måned med vanskelige kjøreforhold.

− Jeg vil oppfordre alle sjåfører til å være oppmerksomme bak rattet og å kjøre forsiktig. Vekslende vær og føre vil gi krevende kjøreforhold i hele landet i lang tid fremover, sier hun.

Powered by Labrador CMS