Filipstad-utbygging stopper opp grunnet tunnelkrangel

Samferdselsdepartementet og utbyggerne av Filipstad krangler om det er nødvendig å legge E18 i tunnel under tomten, og hvem som skal betale.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Samferdselsdepartementet vil ikke la Oslo Havn utvikle eiendommene på Filipstad-området før de har kommet til enighet om en transportløsning for området.

Plan og bygningsetaten i Oslo mener E18 må legges i tunnel dersom havneområdet skal utvikles. Grunneierne Rom Eiendom og Oslo Havn mener det er urimelig at de skal betale for dette, men departementet sier nå de ikke vil behandle noen søknad for området før utbyggerne redegjør for hvor mye de kan bidra med til tunnelen. Ifølge Aftenposten vil tunnelen trolig koste 1,4 milliarder kroner.

– Det er naturlig at grunneierne skal betale for lokale veier, parker og annen infrastruktur i utbyggingsområdet, men å finansiere hovedveinettet i Norge, som jo E18 i tunnel er, bør ikke ligge på lokale utbyggere, sier havnedirektør Anne Sigrid Hamran i Oslo til Aftenposten.

Hun viser blant annet til Operatunnelen som ble finansiert av bompenger, mens lokalveiene ble betalt av utbyggerne.

Samferdselsdepartementet sier til avisen at det er vesentlige forskjeller på utbyggingene i Bjørvika og på Filipstad.

Powered by Labrador CMS