Høyres gruppeleder Anne Haabeth Rygg er uroet over at kommunen kun fikk ett tilbud i milliardkonkurranse og varsler at de vil be om flere svar.Foto: Fredrik Hagen / NTB
Fikk ett tilbud på 8,77 milliarder: – Urolig for hvordan kostnadene er vurdert
Kun ett selskap ville bygge rentvannstunneler under Oslo. Nå vil Høyres bystyregruppe vite hvordan prisnivået er vurdert med bare én tilbyder i konkurransen.
Onsdag ble det kjent at AF og italienske Ghellas arbeidsfellesskap JV AF Ghella ANS sikret seg en kontrakt på 8,77 milliarder kroner med Vann- og avløpsetaten i Oslo. Kontrakten er den største til AF Gruppen gjennom tidene.
Byggeindustrien kunne samtidig fortelle at joint venture-selskapet var det eneste som leverte tilbud i konkurransen.
Annonse
Gruppeleder i Høyres bystyregruppe, Anne Haabeth Rygg, mener den lave interessen er urovekkende for kostnadsbildet i et prosjekt som allerede har vært preget av en rekke kostnadsoverskridelser.
– Jeg blir urolig for hvordan kostnadene er blitt vurdert når det bare har vært én tilbyder med i konkurransen, sier Anne Haabeth Rygg til Byggeindustrien.
– Normalt vil man vurdere tilbud fra ulike entreprenører opp mot hverandre, mens det i dette tilfellet må være andre kriterier prisen på 8,77 milliarder er målt opp mot. Det vil være viktig for oss å få kartlagt hvilke vurderinger Vann- og avløpsetaten har gjort rundt dette, sier hun videre.
VAVs prosjektdirektør i Ny vannforsyning Oslo, Steinar Johannessen, sa onsdag følgende til Byggeindsutrien om det ene tilbudet de fikk:
– Vi er fornøyd med kvaliteten på tilbudet og at prisen er slik at vi holder oss innenfor styringsrammen til VAV.
Han sa også at en avlysning av konkurransen ble vurdert, men ikke anbefalt.
– En avlysning ville ført til at Mattilsynets frist om at en ny fullgod reservevannforsyning skal stå ferdig innen 1. januar 2028 ikke kunne innfris. Det var heller ikke vurdert som sannsynlig at en ville få et bedre tilbud gitt dagens markedssituasjon, kommenterte Johannessen.
Vil vite mer
Rygg og Høyre mener svaret fra prosjektsjefen ikke er godt nok.
– Jeg synes det er underlig at de sier seg fornøyd med at prisen er slik at de holder seg innenfor styringsrammen. Styringsrammen er et kjent offentlig tall, og det vil være enkelt for en tilbyder å legge seg litt under den i et tilbud, sier Rygg.
Høyres bystyregruppe vil også ha svar på om etaten har hatt god nok dialog med markedet i forkant av konkurransen og om prosjektet har valgt riktig kontraktstrategi.
– Det er jo interessant å vite hvordan man i et stort EU-marked ender opp med ett tilbud på denne kontrakten. Er det noe spesifikt etaten har gjort i sin konkurranseutforming som gjør at det blir så lite interesse, spør Rygg.
– Jeg tenker vi sender en del skriftlige spørsmål om dette til byrådet. Da kan vi få oversikt over hvordan kostnadene er vurdert.
– Hvordan vurderer Høyre summen på 8,77 milliarder?
– Skal vi ikke bare si at så lenge det er innenfor styringsrammen, så er det supert? Nei da. Det er helt umulig for oss å vurdere prisen så lenge vi ikke kan sammenligne flere leverandører opp mot hverandre. Nettopp derfor blir det viktig å få innsyn i hvordan etaten har målt at dette er riktig pris, sier Rygg.
Byråden skulle gjerne sett flere tilbydere i konkurransen
Byggeindustrien har spurt byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), om hun er fornøyd med interessen og tilbudet de fikk. Hun sier de gjerne skulle hatt enda flere tilbydere med i konkurransen.
– Jeg er fornøyd med at VAV fikk et tilbud som etaten vurderer som godt gjennomarbeidet og som viser god oppgaveforståelse. Tilbyderen innfrir alle krav til soliditet, noe som er særdeles viktig i et samfunnskritisk og langvarig prosjekt som dette. Jeg vet at VAV har gjennomført en omfattende markedsdialog etter to veiledende kunngjøringer i forkant av den endelige utlysningen av entreprisen. I denne fasen hadde VAV mer enn 25 en-til-en-samtaler med mulige tilbydere. Jeg skulle selvsagt gjerne sett at flere tilbydere hadde deltatt i konkurransen, skriver Sirin Stav.
– Hvordan vurderer du prisnivået?
– Dette er en stor kostnad og den voldsomme prisveksten i anleggsbransjen den senere tiden gir grunn til bekymring. Det hadde selvsagt vært en stor fordel om vi hadde flere tilbud å sammenligne. Kontrakten som er tildelt muliggjør ferdigstillelse av dette svært omfattende og krevende prosjektet innenfor tidsfristen som er satt av Mattilsynet og innenfor den vedtatte kostnadsrammen for å skaffe Oslo en ny, fullgod vannforsyning. Det er jeg glad for, svarer Stav.
Ekspert: Vanskelig å et gi fasitsvar
Advokat og ekspert i offentlige anskaffelser, Robert Myhre, sier det er vanskelig å gi et fasitsvar på hva som er det riktige å gjøre i en konkurranse med kun én tilbyder. På generelt grunnlag sier han følgende:
– Noen ganger har byggherren en ganske god forståelse av kostnadene i prosjektet. Da kan det være forsvarlig å inngå kontrakt selv med kun ett tilbud på bordet. Andre ganger vet byggherren lite om tilbudet de har fått er godt eller dårlig. I de tilfellene ender man gjerne opp med å avlyse, sier Myhre.
Når en byggherre gjør disse vurderingene må de ifølge Myhre være trygge på at de har god oversikt over både markedsprisene og de prisene man har fått.
– Tidsaspektet er også viktig. Store konkurranser kan gå over ett år eller mer, og da må man vurdere om det i det hele tatt er mulig å gjennomføre en ny konkurranse med tiden man har til rådighet, legger han til.
Robert Myhre sier det også er en risiko for å miste den ene interessenten man har, dersom man avlyser.
– Man har sett eksempler på at avlysninger har ført til at den ene tilbyderen som leverte tilbud trekker seg helt ut. Men i de tilfellene man likevel velger å avlyse, er det viktig at det skjer så raskt som mulig, sier Myhre.