Konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander, presenterte onsdag fem alternativer som skal utredes for flyplasstrukturen i Lofoten, Ofoten og Vesterålen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Fem alternativer for flyplasstruktur i Lofoten
Avinor har lagt fram fem alternativer for lufthavnstrukturen i Lofoten, Ofoten og Vesterålen. Målet er å ha en konklusjon og anbefaling klar innen 1. juni 2018.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Både kommuner og fylkeskommuner var representert da Avinor onsdag la fram de ulike alternativene som skal utredes videre.
– Analysen skal belyse effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte veitiltak, trafikale og operative forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle nye flytyper og deres krav til rullebanelengder, sier Jon Sjølander, konserndirektør for strategi i Avinor.
Det første alternativet er at det ikke gjøres noen endringer. Neste alternativ er at alle lufthavnene består og utvikles i lys av flyoperative muligheter og økonomi, mens tredje alternativ er en ny stor lufthavn på Hadselsand. Da legges Leknes, Svolvær og Stokmarknes ned.
En annen mulighet inkluderer også en ny stor lufthavn på Hadselsand, men da legges Svolvær og Stokmarknes ned og Leknes utvikles.
Det siste alternativet er at Leknes utvikles, og at enten Stokmarknes og Svolvær, eller begge to, avvikles over tid.
Ifølge Sjølander vil det ved Evenes og Andøya kun bli sett på trafikale forhold.
I november i fjor konkluderte en ekspertgruppe i Avinor med at Gimsøy i Lofoten ikke var egnet som sted for en regional flyplass.