Fellesprosjekter på skinner igjen

Arbeidet på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen ved Mjøsa er nå kommet skikkelig på skinner igjen. Prosjektleder Taale Stensbye i Fellesprosjektet E6-Dovrebanen roste Hæhre da byggherre og entreprenør feiret tunnelgjennomslag ved FP1 parsellen mellom Langset og Brøhaug.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det ble mye støy i dette prosjektet etter at Alpine Bau gikk konkurs, men nå begynner man å komme i rute igjen. Vi vet at mange har lagt ned en kjempejobb for å få dette til.

Korslundtunnelen på E6 (to løp) og den 580 meter Molykkjatunnelen på Dovrebanen var en av oppgavene Hæhre Entreprenør tok på seg etter at Alpine Bau gikk konkurs i sommer. Hæhre har drevet over halvparten av tunnelene i løpet av de siste månedene og torsdag ble siste gjennomslag i de tre tunnelløpene tradisjonen tro feiret med konjakk på «røysa», skriver vi i vår reportasje på bygg.no.

Tunneldrivingen ved Fellesprosjektets tre parseller er snart ferdig. Ifølge Taale Stensbye er det kun noen få meter av Ulvintunnelen som nå gjenstår. Det er dermed drevet 7,6 kilometer med veitunnelløp og 4,7 kilometer jernbanetunnel i prosjektet.

Alpine-konkursen og den påfølgende forsinkelsen ved Korslundtunnelen gjør at byggherre neste år må nøye seg med å åpne 20 og ikke 22 kilometer ny E6. De to siste kilometerne åpner sommeren 2015.

For vår egen del håper v i at både Statens vegvesen og Jernbaneverket har lært mye av det som har skjedd i denne saken. Det synes som om at man har tatt selvkritikk.

Nå har alle parter vært opptatt av å gjøre en best mulig jobb og da begynner Fellesprosjektet å fremstå som et vinnerprosjekt. Nå er det om å gjøre at skadestatistikken holdes lav.

Powered by Labrador CMS