Under valgkampen på sensommeren var politikere fra Høyre, Venstre, Frp og Krf på Kjørbo for å lære mer om plusshusprosjektet Powerhouse på Kjørbo. Nåværende kommunal- og moderniseringsminister benyttet muligheten til å bruke Abid Q. Rajas Tesla som «kaffebord»…
Foto: Frode Aga
Fagforbund vil fjerne elbilene fra kollektivfeltet
Alle elbilene i kollektivfeltene gjør at bussene bruker lengre tid, sier Norsk Transportarbeiderforbund. Nå vil forbundet kaste ut elbilene.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Bompengefritak, gratis offentlig parkering og muligheten til å bruke kollektivfeltet – og dermed ofte komme raskere fram enn køen av bensin- og dieselbilene – har vært viktige insentiver for å få folk til å kjøpe elbiler. Dette har vært så vellykket at bussjåførene ikke lenger vil dele feltene sine, melder NRK.
Folk som reiser kollektivt får forlenget reisetiden sin på grunn av problemene med elbiler, sier Jan Sivertsen i Norsk Transportarbeiderforbund. På spørsmål om ikke elbilkjørerne fortjener en liten fordel for å velge å kjøre miljøvennlig, svarer han:
– Vi ser jo miljøgevinsten i dette. Men så lenge dette går ut over dem som velger å reise kollektivt går vinningen opp i spinningen.
I utgangspunktet skal elbilene nyte godt av fordelene sine fram til 2017, men så lenge vil ikke transportarbeiderne vente.
– Vi mener og har lenge ment at elbilene må ut av kollektivfeltene, sier Sivertsen, men han kan ikke regne med å bli bønnhørt hos politikerne.
Politisk er det et stort trykk på Stortinget for å opprettholde de gode ordninger elbilene har. Derfor har ikke regjeringen noen planer om å fremme tiltak for å gjøre det mer restriktivt for elbil, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet. Han vil likevel følge med i utviklingen, men minner om at trengsel i kollektivfeltene ikke er et stort problem store deler av døgnet. (©NTB)