Rudskogen motorsportsenter i Rakkestad kommune skal delta i et pilotprosjekt der gjenbruk av elbilbatterier skal lagre overskuddsenergi fra senterets solcellepaneler. Arkivfoto: Geir Olsen / NTB
Rudskogen motorsportsenter i Rakkestad kommune skal delta i et pilotprosjekt der gjenbruk av elbilbatterier skal lagre overskuddsenergi fra senterets solcellepaneler.

Europeisk pilotprosjekt for gjenbruk av elbilbatterier legges til Rudskogen

Rudskogen motorsportsenter i Viken skal huse et pilotprosjekt der brukte elbilbatterier brukes til å lagre overskuddsenergi fra solcellepaneler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Målet er å øke kunnskapen om gjenbruk av batterier, hvordan de fungerer i praksis og hvordan stasjonære batterier kan brukes til å balansere behovet for elektrisitet, opplyser Sintef.

Det er det EU-støttede sirkulærøkonomi-prosjektet Treasource som skal installere stasjonære batterisystemet for energilagring.

Demonstrasjonsanleggene skal installeres i sommer på motorsenteret i Rakkestad kommune i Østfold, og i det kommunale bygget Lempäälähuset i Lempäälä i Finland.

Batterianlegget på Rudskogen får en kapasitet på 120 kWh og effekt på 60 kW. Systemet skal lagre overskuddsenergi fra solcellepanel, som kan brukes til å redusere effekttopper for anlegget.

Systemet kan flytte energiforbruket for å kutte kostnader og bidra til å stabilisere strømnettet. I tillegg kommer miljøgevinsten ved gjenbruk av elbilbatterier.

Batterisystemet vil være i drift og samle data til forskning fram til mai 2026. Pilotprosjektet ledes av forskningsinstituttet Sintef, og batterisystemene leveres av det norske batteriselskapet Eco Stor AS.

Powered by Labrador CMS