Martin Olsen i NRC Group Norge, Gina Marie Qvale i EBA og Kjersti Kanne i Baneservice mener det er betydelig behov for økte midler til utbedring og vedlikehold av jernbanenettet.
Etterlyser økt satsing på jernbanen: – Kritisk å fornye
Norske jernbaneaktører har klare forventninger til økte midler til utbedring og vedlikeholdt når NTP snart legges fram. – Nå må det signaliseres satsing over tid, mener Martin Olsen i NRC Group Norge.
Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036 legges trolig fram før påske. Da presenterer regjeringen sine mål for transportsektoren de kommende årene, og norske jernbaneaktører er tydelige på at det nå er betydelig behov for økte midler til utbedring og vedlikehold.
– Signalene fra både politikere, næringslivet og samfunnet for øvrig er at togene må gå og bli mer punktlige. Skal de gjøre det, må vi satse mye sterkere på vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet, sier direktør for banedivisjonen i NRC Group Norge, Martin Olsen, som også er leder i EBAs jernbaneutvalg.
Han får støtte av administrerende direktør Kjersti Kanne i Baneservice.
– Vi har hele tiden støttet en opptrapping av vedlikehold og fornyelse, og håper det kommer nå. Bransjen står klar, og er omforent om at vi må jobbe annerledes for å få mest jernbane for pengene. Sammen med infrastruktureier må vi bli flinkere til å bruke periodene utenfor det som tradisjonelt har vært høysesong, for å utnytte kapasiteten i markedet og få mer vedlikehold ut av hver krone, sier hun.
Etterlyser satsing over tid
De to jernbanetoppene påpeker at langsiktighet og forutsigbarhet er viktige stikkord når vedlikehold av jernbanen skal planlegges framover.
– Dersom regjeringen skal nå målene for en effektiv transportsektor som bidrar til å nå klima- og miljømålene, er det nødvendig med langsiktighet og forutsigbarhet for vedlikeholdet av norsk jernbane. Det forventes at statsråden innfrir sine løfter når NTP-forslaget kommer på bordet om ikke lenge, forteller Olsen.
– Dette er tidspunktet for å skape forutsigbarhet når det skal leveres på statsrådens punktlighetsløfte. Det ble bevilget en ekstrapott på 300 millioner til vedlikehold i budsjettet for 2024 som var kjærkomment. Nå må det signaliseres satsing over tid, og vi forventer at det bevilges stabilt økende midler i hvert eneste budsjett fremover i hele NTP-perioden, legger han til.
– Skjer ikke over natten
Olsen mener at en forpliktende og langsiktig satsing vil bidra til at arbeidene kan planlegges godt og dermed sikre effektiv bruk av midlene.
– Resultatene skjer ikke over natten. Dette vil ta ganske lang tid, og vi må også få bygd opp mer kompetanse og kapasitet. Derfor er det så viktig med forutsigbarhet. Det hjelper lite om vedlikeholdsbudsjettet dobles til neste år hvis det halveres igjen i 2026, sier han og påpeker at det har skjedd tidligere.
– Den forrige nedgangen på jernbanen var rundt 2017-2018. Da anslo enkelte entreprenører at rundt halvparten av fagkompetansen forsvant. Det er ikke fagpersoner som sitter og venter til det er behov for dem igjen. De får seg jobb andre plasser. Sånn sett er vi ganske sårbare.
– Kritisk å fornye
Kanne mener også det er av stor verdi både for entreprenører, infrastruktureiere og samfunnet at det planlegges for en jevn og langsiktig fornying av jernbanen.
– Forutsigbare rammer gir oss muligheten til å planlegge og investere over tid, for å øke kapasiteten og ikke minst få utnyttet kapasiteten som allerede finnes i markedet. Det er viktig, for vi ser av Infrastatus-rapportene at etterslepet øker fra år til år, sier hun og fortsetter:
– Deler av infrastrukturen er svært gammel. Med økende trafikk og slitasje er det kritisk å fornye. Samtidig spiller jernbanen en viktig rolle i å være et miljøvennlig alternativ, for å ta unna økningen vi ser i person- og godstransport.
Gina Marie Qvale, som er leder for anlegg og jernbane, påpeker at vedlikehold av eksisterende infrastruktur også bidrar til å ta vare på naturmiljøer.
– Dette handler om å forvalte ressurser og ta vare på det vi allerede har. Det å vedlikeholde jernbanen er et viktig grep som kan bidra til å bevare naturmiljøer. Du bygger ned mindre natur, og samtidig gjør vi jernbanen mer konkurransedyktig over tid, sier hun.
Optimister
Olsen legger til at de er optimister, og forventer gode nyheter når NTP legges fram.
– Signalene er veldig tydelige. Både Jernbanedirektoratet, Bane Nor og flere andre er tydelige på at vi må ta vare på det vi kan og bygge nytt der vi må. Vi forventer et taktskifte, der det blir mindre fokus på snorklipping av nye prosjekter og mer fokus på å ta vare på det vi har. Det er essensielt for at togene faktisk skal gå mer punktlig, sier han.
Etter at NTP legges fram, skal planen debatteres i Stortinget. Olsen mener det er viktig med et bredt forlik rundt transportplanen, slik at den forplikter i årene som kommer.
– Det er vesentlig at NTP har en bred politisk oppslutning, og at det er et forlik mange kan stille seg bak. Vi ønsker derfor å følge opp og ha diskusjoner med de ulike politiske partiene. Jernbanen er ganske kompleks. Vi må gjøre det litt mer håndfast for politikerne, og gi dem en trygghet på at de får avkastning på det de investerer, sier han.
Til informasjon er EBA eier av Bygg og Anlegg Media AS som er utgiver av Byggeindustrien/bygg.no. Byggeindustriens redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette.