LNS har kontrakten på bygging av av tunnel og landfall for strømkabel, og Equinor opplyser at det fysiske arbeidet startes om kort tid.Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Equinor: Det fysiske arbeidet på Melkøya starter om kort tid
Onsdag kveld vedtok et flertall i Sametinget å tillate søksmål mot staten i et forsøk på å forhindre elektrifisering av Melkøya. – Vi har fått de tillatelser vi trenger for å begynne med det fysiske arbeidet, og er nå i gang med forberedelser, melder Equinor.
Sametinget gir sametingsrådet fullmakt til å benytte seg av muligheten til å reise søksmål mot staten om ugyldig vedtak om elektrifisering av Hammerfest LNG, ifølge NTB.
– Oppgir ikke løpende tall underveis
Annonse
– Vi har fått de tillatelser vi trenger for å begynne det fysiske arbeidet, og er nå i gang med forberedelser, skriver Gisle Ledel Johannessen, pressetalsperson i Equinor ASA, i en e-post til Byggeindustrien.
– Det fysiske arbeidet vil starte innen kort tid, skriver han.
– Hvor mye penger er brukt på elektrifisering av Melkøya hittil fra Equinors side?
– Vi oppgir ikke løpende tall underveis og heller ikke for hvert enkelt delprosjekt. Vi rapporterer på prosjektøkonomien i statsbudsjettet som legges fram i oktober. Det er vanlig prosedyre for prosjekter i Norge. Arbeidet med elektrifisering utgjør omtrent halvparten av totalbudsjettet i Snøhvit Future på 13,2 milliarder kroner (2022). Den andre halvdelen er landkompresjon, svarer Johannessen.
– Spørsmål rettes til byggherre
18. januar skrev Byggeindustrien at det var Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) som ble tildelt anleggskontrakten verdt rundt 1,5 milliarder kroner på Snøhvit-Future-prosjektet på Melkøya i Hammerfest.
LNS skal stå for bygging av tunnel og landfall for strømkabelen som skal gå fra Hyggevatn til Melkøya i Hammerfest kommune. Prosjektet inkluderer også sjøfylling og sprengning i dagen.
Byggeindustrien har spurt kommunikasjonsansvarlig i LNS, Eda Lyngre, om hva som er status for deres entreprise.
– Alle spørsmål om fremdrift i prosjektet rettes til byggherre Equinor, skriver Lyngre i en SMS til Byggeindustrien.