Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner mottok rapporten fra styreleder i Bygg21 Sissel Leire.
- Enkle grep vil spare samfunnet for milliarder
Samarbeidsprosjektet Bygg21 leverte onsdag en rapport til statsråd Jan Tore Sanner med tre forslag til forenkling og effektivisering av plan- og byggesaksbehandling.
Bygg21 møtte onsdag morgen kommunalminister Jan Tore Sanner for å presentere sin rapport om samspillet mellom privat og offentlig sektor i byggeprosesser. Dette skjer samtidig med at byggenæringene og politiske miljøer sammen gjør et krafttak for å styrke blant annet volumet i boligutbyggingen. En uavhengig redaksjon, bestående av representanter fra både næring og myndighet har utarbeidet rapporten.
Grepene Bygg21 foreslår i rapporten til KMD er:
Annonse
1. Halver antall plannivåer, fra fire til to.
2. Sørg for forutsigbare og realiserbare rekkefølgebestemmelser.
3. Forenklet og automatisert byggesaksbehandling via Altinn.
– Dette er noe vi har sett frem til. Departementet har ønsket konkrete innspill fra Bygg21 om hvordan planprosessene kan forbedres. Nå er rådene klare i form av rapporten "Enkle grep - fra behov til bygg". Dette er konkrete og gjennomførbare tiltak som kan gi stor effekt. Noen kan iverksettes umiddelbart gjennom retningslinjer fra KMD, andre krever noe mer fotarbeid – med lovendring som virkemiddel, sier Sissel Leire, styreleder for Bygg21.
– Felles for forslagene er at de vil redusere tidsbruken, øke forutsigbarheten og redusere detaljeringsgraden i plan- og byggeprosjekter, legger Leire til.
De peker på at forskjellene i behandlingstid mellom norske kommuner i dag er stor. Statistikk fra SSB fra 2014 viser at Bergen i snitt brukte 916 dager på å behandle private detaljreguleringsforslag, sammenlignet med Oslo som bare brukte 263 dager.
- I dag er behandlingen av plan og byggesaker svært uforutsigbar. Det er ekstremt kostbart både for næringslivet, kommunene og staten. Vi tror endringene vi foreslår i rapporten ”Enkle grep – raskere fra behov til bygg” vil spare samfunnet for milliarder, sier leder av Bygg21, Sverre Tiltnes.
Vil halvere antall plannivåer
Redaksjonsgruppas første råd er å halvere antall plannivåer i byggesaksbehandlingen, fra fire til to.
- Det er ikke noe krav i loven om bruk av alle fire, men likevel ser vi at mange sikrer seg ved å gjøre nettopp det. Reduserer vi antall plannivå er effektiviseringspotensialet enormt og det uten at det går på bekostning av kvaliteten, sier Tiltnes.
– Bygg21 foreslår at KMD utarbeider retningslinjer der kommunal arealplanlegging som hovedregel ikke skal omfatte mer enn to juridisk bindende arealplannivåer, bestående av kommuneplanens arealdel med bestemmelser, og en reguleringsplan med bestemmelser. Vi oppfatter at dette er et ønske – både hos planmyndighetene selv, og ikke minst i eiendomsbransjen, legger Tiltnes til.
– Som en del av Råd 1 anbefaler Bygg21 også at KMD, i retningslinjer for utarbeidelse av kommunale arealplaner, klargjør nærmere hvilken detaljeringsgrad som forutsettes brukt på de to plannivåene. Vi må få et lavere detaljeringsnivå som gir handlingsrom og lengre levetid for planene, supplerer Leire.
Forutsigbare rekkefølgekrav
Redaksjonen adresserer også såkalte rekkefølgekrav. Rekkefølgekrav stiller krav til at eksempelvis et veikryss må bygges om, eller at en barnehage må bygges før et tiltak kan gjennomføres.
- I dag er rekkefølgekravene uforutsigbare, og står for ofte ikke i forhold til utbyggingen som er planlagt. Det skaper unødvendig usikkerhet for utbyggere og boligkjøpere, mener Tiltnes.
– Bygg21 ber departementet utarbeide retningslinjer slik at alle myndighetsområder med innsigelsesrett blir samordnet i ensartede rutiner og praksis. Vi ser i dag at statlige sektorinteresser i stor grad hindrer god fremdrift, og skaper uforutsigbarhet i viktige prosesser – ikke minst med sikte på å realisere nødvendige boligvolumer i Oslo. Vi ber også KMD vurdere en lovendring som sikrer at alle innsigelser til planforslag samordnes av fylkesmannen. Samtidig foreslår Bygg21 at kommunen blir pliktig til å klargjøre kommende krav til tekniske og sosiale infrastrukturkostnader på kommuneplannivå så langt dette er mulig, og opplyse relevante parter, påpeker Tiltnes.
Den digitale tidsalder
Bygg21 foreslår til slutt å digitalisere og automatisere byggesaksbehandlingen.
- Byggenæringen må også oppgradere seg og bli med i den digitale tidsalder. Forenklet og digital byggesaksbehandling kan innen kort tid åpne for automatisert byggesaksbehandling, mener Tiltnes.
Ambisjonen er at byggesak på Altinn vil motivere til, og øke andelen fullstendige byggesøknader, på linje med forbedringer oppnådd i regnskapsplikt og selvangivelse.
– Råd 3 er svært konkret. Bygg21 foreslår at departementet forbereder nødvendige tilpasninger og endringer i regelverket slik at tiltakshaver får tilgang til forenklet digital byggesøknad uten saksbehandling. Bygg21 anbefaler departementet å legge til rette for en felles, sterk og koordinert innsats for raskest mulig å ta ut potensialet knyttet til forenkling og automatisert byggesaksbehandling via Altinn, sier Leire.
Gir råd til næringen
Det er også innenfor Bygg21s mandat å gi råd til næringen.
- Vi vil initiere et arbeid som samler næringen og kommunene til i fellesskap å gjøre bruk av veiledere og maler som er basert på gode eksempler. Videre ønsker vi at plan- og utbyggingsavtaleprosessen har en omforent strategi, som tar sikte på medvirkning og konstruktivt samarbeid mellom utbygger, kommunen og berørte parter. Dette arbeidet som bør ende opp i forslag og konkrete råd i løpet av 2016, sier Stig Bech, nestleder i styret i Bygg21.
Gledet seg
– Vi har gledet oss lenge til å overrekke statsråden denne rapporten. Nå håper vi rådene tas til følge, og at byggesaksbehandling landet over kan effektiviseres til det nivået vi burde ligge på. Da er vi godt på vei mot målet om 20 prosent kostnadsreduksjon innen 2020, sier han.
– Vi oppfatter at Sanner virkelig har giret opp arbeidet med forenkling og effektivisering. Vi tror disse rådene fra Bygg21 og bransjen vil være solide bidrag til kostnadsreduksjoner og raske prosesser. Nå er det tid for handling. Verktøyene og virkemidlene er klare, avslutter Leire.