Renere luft når Hurtigruten kobles på landstrøm i Bergen havn

Hurtigruten har tatt i bruk landstrøm i Bergen for å kutte miljøutslipp mens skipene ligger til kai. Nå ser miljøministeren fram til landstrøm i flere havner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

MS Spitsbergen er det første i Hurtigrutens 125-årige historie som slår av de forurensende, dieseldrevne motorene og isteden kobler seg til strøm produsert på vannkraft når det legger til kai i Bergen havn.

Havnen i Bergen er først i landet med landstrøm til rederiets skip, og senere i år følger resten av Hurtigrutens skipsflåte etter. For hvert av rederiets skip som kobler seg på landstrømanlegget i Bergen, spares miljøet for 150 tonn CO2 og 2,5 tonn NOx årlig.

– Vi trenger tiltak som dette. Landstrøm betyr renere byluft og lavere klimagassutslipp. Her har både Bergen havn, Hurtigruten og Enova spilt en viktig rolle. Jeg ser nå fram til at vi bygger ut landstrøm ved stadig flere kaier i norske havner, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

Når hele Hurtigruten-flåten er ombygd til å ta imot landstrøm, vil utslippene i Bergen alene bli redusert med 27 tonn NOx og nesten 1.600 tonn CO2 i året.

– For Bergen Havn er dette et viktig steg på vei mot målet om en bærekraftig havn. Vi håper nå at andre havner langs kysten også vil bygge ut landstrømanlegg slik at Hurtigruten kan få god effekt av investeringene de har gjort, sier havnedirektør Johnny Breivik i Bergen havn.

– Dette er en milepæl. Det er bra for havnene, det er bra for Hurtigruten – og ikke minst er det bra for innbyggerne i Bergen og de andre byene langs kysten. Vi er glade for at Bergen havn viser vei, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Powered by Labrador CMS