Ill. Norconsult/Statens vegvesen
Ill. Norconsult/Statens vegvesen

En spansk og tre norske entreprenører vil bygge det siste store Rogfast-prosjektet

– Det er fire godt kvalifiserte leverandører som har søkt om å bli prekvalifisert, sier prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen i en melding fra etaten.

Disse fire ønsker å sikre seg jobben:
* Acciona Construcción, S.A.
* Implenia Norge AS/Stangeland Maskin, som har Rogfast-kontrakten fra Mekjarvik utenfor Stavanger.
* NCC Norge AS, som hadde den første kontrakten på Arsvågen i 2018-2019. Risa og LNS er med som underentreprenører.
* Skanska Norge AS, som bygger den nordlige delen av Rogfast, fra Bokn kommune mot Kvitsøy.

– Vi skal nå kvalitetssikre søknadene og rangere de kvalitativt opp mot hverandre. Vi velger ut tre-fire tilbydere, som skal gi pris. Deretter er det forhandlinger før de får anledning til å gi siste pris. Det er viktig å ha en god konkurranse, sier Brude.

Som de andre to store kontraktene er også denne kontrakten en utførelsesentreprise, med prekvalifisering og forhandling.

Entreprise E02 er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter mot sør og nord fra Kvitsøy.

Prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
Prosjektleder Sveinung Brude i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

– Lengden er cirka 8,8 kilometer med full innredning, tekniske bygg, pumpestasjoner og andre installasjoner. Entreprisen omfatter også to ventilasjons sjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det skal også bygges 1,6 kilometer vei i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal, skriver Vegvesenet.

Arbeidet omfatter også fullføring av innredning av Kvitsøytunnelen på 3,5 km som nå blir bygd av entreprisen som pågår på Kvitsøy.

E02 kontrakten fra Kvitsøy skal møte E03 kontrakten som bygges fra sør i Randaberg kommune utenfor Stavanger og skal møte E04 kontrakten som bygges fra nord i Bokn kommune.

Rogfast er en del av fergefri E39 og estimert åpningsår er 2033.