Netthandel Obs Bygg

En av to byggevarekjeder tilbyr handel på nett

Antall byggevarekjeder med nettbutikk vokste med 35 prosent i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det betyr at til sammen 52 prosent av de norske byggevarekjedene nå tilbyr kundene sine handel via nett, viser en rapport gjort av Virkes analyseavdeling for Virke Byggevarehandel.

Eller snudd på hodet: Fortsatt mangler nær halvparten av kjedene et tilbud for netthandel.

Blant de store aktørene som nylig har tatt netthandel-steget, er Coop.

– For oss har den første perioden handlet om å skaffe oss trygghet for at alle systemer og de praktiske sidene rundt netthandelen fungerer. Så langt har vi 7.000 artikler på nett. Vi er ikke i mål, og langt fra alle varene har fått kjøpsknapp, men vi nærmer oss, sier kjededirektør Josef Gimsøy i Obs Bygg til Byggeindustrien.

Coop ønsker ikke å opplyse hvor mye netthandelen utgjorde av salget i 2016, men ifølge Gimsøy er det fortsatt «småsummer» av den totale omsetningen det er snakk om.

– Likevel ser vi at utviklingen går fort, og vi har mål om en dobling i 2017. Vi ser også at trafikken til nettsidene våre har økt kraftig, og at det genererer mye trafikk til de fysiske butikkene våre, sier Gimsøy.

Alle på nett

I Virke Byggevarehandel tror de netthandelen innenfor byggevaresegmentet bare er i sin spede begynnelse.

– Det kommer enda mer i 2017, og før eller siden vil alle selge byggevarer på nett. Spørsmålet er bare når. Netthandel er et være eller ikke være for byggevarekjedene, sier direktør for Virke Byggevarehandel Bengt Herning til Byggeindustrien.

Utviklingen med flere norske byggevarekjeder på nett følger en trend man har sett over tid i Sverige. Hos naboene i øst var byggevare den raskest voksende kategorien innenfor netthandel fra 2014 til 2015.

– Totalt ble det solgt byggevarer i Sverige for 2,8 milliarder svenske kroner over nettet i løpet av 2015, sier Virke-analytiker, Knut Erik Rekdal.

– Utviklingen drives først og fremst av de private forbrukerne. Proffmarkedet er noe mer komplisert, men det kommer for fullt der også, legger Herning til.

Tøffere konkurranse

Virke Byggevarehandel mener byggevarekjedene må forberede seg på langt tøffere priskonkurranse med nettveksten.

– Netthandel fører til større prissynlighet, og gjør det er lettere å orientere seg for kundene. Nettet er dessuten en fin informasjonskanal for produkter og kan også benyttes til rådgiving og salg av tjenester, sier Rekdal.

Netthandel vil føre til endringer i kundens kjøpsmønster, spår Virke.

– Byggevarehandelen vil i større grad enn tidligere oppleve kunder som bruker byggevarehusene som prøverom, mens selve handelen skjer på nett etter prissammenligninger. Byggevarekjedene må bli flinkere til å ta seg betalt for rådgivningstjenestene de tilbyr direkte til kunde, mener Bengt Herning.

– Vi ser også at en kjede som Byggmax i Sverige nå kobler på håndverkere og gir mulighet for å bestille håndverkertjenesten samtidig som man kjøper byggevaren. Å tilby mer komplette pakker, er en trend vi ser her hjemme også, legger han til.

Powered by Labrador CMS