Direktør Ole Henrik Ystehede i EBA Oslo, Akershus og Østfold er skeptisk til innkjøpsprosessen valgt av Sarpsborg kommune.
EBA slakter innkjøpsprosess
Ifølge EBA bryter Sarpsborg kommune med intensjonen for offentlige anskaffelser når de kun lyser ut administrasjonen av stort sykehus-rehab.
Det skriver Sarpsborg Arbeiderblad i en artikkel på sine nettsider onsdag.
Rehabiliteringen av gamle Sarpsborg sykehus til nytt helsehus i kommunen har til nå kostet totalt 272,5 millioner kroner, ifølge tall overlevert Sarpsborg Arbeiderblad fra rådmann Unni Skaar.
Det var Råde-entreprenør HTC, et selskap oppført med fem ansatte i bedriftsdatabasen Purehelp, som vant kontrakten.
7,5 millioner
Men ifølge Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA), var det i realiteten kun en liten del av oppdraget som ble lyst ut. HTC vant kontrakten med et tilbud på 7,5 millioner kroner for å administrere prosjektet i hva Sarpsborg kommune beskriver som en samspillsentreprise. Det betyr, skriver Sarpsborg Arbeiderblad, at 92 prosent av jobben ikke er satt ut på anbud i samsvar med det offentlige regelverket.
– Litt forenklet betaler kommunen noen for å bruke Visa-kortet sitt, og kun denne betalingen er gjenstand for offentlig konkurranse og kontroll, ikke det som virkelig koster – selve innkjøpet, sier direktør Ole Henrik Ystehede i EBA Oslo, Akershus og Østfold til avisen.
HTC vant kontrakten for samspillentreprise med Sarpsborg kommune i konkurranse med blant andre Betongbygg, Nipas og Peab.
Regelverk og risiko
Ifølge EBA inviterer ikke Sarpsborgs noe spesielle form for samspillsentreprise til reell konkurranse om selve utførelsen av oppdraget.
Det er, skriver Sarpsborg Arbeiderblad, nemlig anbudsvinneren som i realiteten bestemmer hvem som skal få utførelsen av prosjektet. Leverandøren er her ikke underlagt regelverket for offentlige anskaffelser.
Ved vanlig bruk av samspillsentrepriser bærer leverandør og oppdragsgiver risikoen sammen, men i modellen Sarpsborg har valgt, blir kommunen, ifølge EBA, sittende med eventuelle overskridelser alene.
– Vi vet ikke om noen andre kommuner som benytter seg av et slikt konkurransegrunnlag. Det virker som om kommunen har laget seg en egen mal. Vi forstår ikke hva oppdragsgiver kan tjene på å ha en modell hvor man selv sitter med hele den økonomiske risikoen, og hvor resultatet blir at konkurransen i markedet svekkes. Dette er svært uheldig, både for bransjen og for innbyggerne, fordi det handler om forvaltning av store deler av kommunens midler, sier Ystehede.
Sarpsborg kommune, på sin side, mener helsehusutbyggingen ville ha blitt enda dyrere ved valg av annen entrepriseform.
– Umulig å forutsi
– Vår samspillsmodell er valgt nettopp for å sikre mer konkurranse. Ved å velge en form hvor det blir konkurranse om alle deler av utførelsen, mener vi at vi sikrer en sterkere konkurranse om alle deler av oppdraget, uttaler kommunesjef teknisk Erik Gressløs overfor Sarpsborg Arbeiderblad.
– Det er rett at vi ikke vet hvor stor regningen blir. Men det hadde vi uansett kontraktsform ikke visst. Poenget med denne type rehabiliteringsjobber er at vi ikke kan vite hva kostnadene er. Det er umulig å forutsi hva som er bak neste vegg, men vi har hele tiden innsyn i utgiftene når de kommer, sier han.