E18-bråket

Utbyggingen av den såkalte Vestkorridoren - ny E18 fra Oslo til Asker, er noe man har jobbet med i flere tiår – og har vært på planleggingsbordet til en rekke ingeniører i Statens vegvesen opp gjennom årene. Nå nærmer man seg en realisering, og mens politikerne krangler om veien videre – fortsetter planleggingsarbeidet for fullt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det må det også gjøre. For selv om det er stor uenighet om hva som skal bygges ut og når dette skal skje er oppe til debatt både på lokalt og rikspolitisk plan – må planleggingsarbeidet fortsette. Stopper man opp nå, kan man tape mange års fremdrift. Det er nemlig ikke slik at man kan stoppe prosessen og ta en pause og så fortsette – her gjelder det å holde fremdriften på planleggingen slik at man ikke stenger noen dører unødvendig. Det er i utgangspunktet lagt opp til byggestart allerede i 2018, og da må man kjøre et hardt løp med planene som er utarbeidet så langt, og det er selvsagt også viktig at de berørte kommuner får behandle reguleringsplanene i sine områder.

Det er liten tvil om at det trengs en kraftig oppgradering av vestkorridoren. Her har køene stått inn og ut av byen, spesielt i rushtiden, i en årrekke – noe som selvsagt også har påvirket kollektivtrafikken. Diskusjonen om E18s videre skjebne ble det aller vanskeligste hinderet å forsere i de tøffe diskusjonene om en ny Oslopakke 3, som ble lagt frem i forrige uke. Man var enige om mye her – blant annet var partene enige i å være uenige om den videre skjebnen til E18. Det ble derimot enighet om at man skal bygge ut strekningen Lysaker-Strand – men den videre veien synes i beste fall å være uklar.

Byrådspartiene i Oslo, med Miljøpartiet De Grønne i front, er harde på det ikke skal bygges noe mer vei. Den oppfatningen er andre helt uenige i, og det er jo slik at de som skal bygge ut og betale for veien, altså staten, har hensyn å ta også utover hva politikerne i Oslo tenker om saken. Statens vegvesen, med vegdirektør Terje Moe Gustavsen i spissen, som også styrte Oslopakke-forhandlingene, har uttalt at Statens vegvesen vil fortsette arbeidet med planleggingen av resterende parsell av E18 Vestkorridoren i henholdsvis Bærum kommune og Asker kommune i tråd med tidligere fremdriftsplan. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen er på sin side helt klar i sin sak – E18 skal bygges som planlagt. Dermed fortsetter planleggingsarbeidet for fullt, og i forrige uke la Vegvesenet frem reguleringsplanen til behandling i Bærum kommune, og her skal det ikke vært gjort store endringene i forhold til den opprinnelige planen.

Det ligger dermed an til en hard kamp om den videre veien. Det er som er klart er at strekningen Lysaker-Strand på 1,8 kilometer skal bygges. Vi tror også de resterende 17,3 kilometrene med vei til slutt vil bli realisert, tilnærmet som opprinnelig planlagt – med sine kollektivløsninger. Kollektivtiltakene i denne planen er selvsagt helt essensielle, og en viktig del av utbyggingen. Det er ikke kun snakk om en vei som legger opp til økt biltrafikk, men som skal være med på å dekke det store behovet for mer fleksible trafikkløsninger inn og ut av Oslo vestfra. Det vil bli diskusjoner om dette fremover – og flere partier i Oslo vil jobbe for å få til en endring i disse planene og de vil strekke seg langt for å nå sine mål. Men vi håper nå Statens vegvesen får jobbe med å fullføre planleggingsarbeidet slik at vi kan få en fullgod løsning, som er til det beste for både innbyggerne i Oslo og Akershus. Det innebærer en full utbygging – inkludert kollektivløsninger som ligger i planen.

Det er helt klart at en ny kamp om den videre prosessen vil komme – og det vil ikke bli noen lett vei frem til avklaring for noen av partene. Men her må selvsagt storsamfunnets beste veie tyngst, og det vil fremstå som mer enn underlig om Oslo skal stanse en statlig utbygging i Asker og Bærum.

Powered by Labrador CMS