Elektrisk hjullaster skal brøyte gang- og sykkelveger langs riksveger i Trondheim. Veidekke er Statens vegvesens driftsentreprenør.
Foto: Statens vegvesen
Statens vegvesen tester utslippsfri brøyting av gang- og sykkelveger
Elektrisk hjullaster skal sørge for god framkommelighet for gående og syklende i Trondheim.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Statens vegvesens driftsentreprenør Veidekke har gått til innkjøp av en elektrisk hjullaster som skal brøyte gang- og sykkelveger langs riksvegene i Trondheim.
Den er akkurat kommet fram til Trondheim og rekker å prøve seg litt på vårens siste snøfall. Så skal den få påmontert kost, dyse og oppsamler, og ta vårfeiingen av all strøgrusen fra i vinter.
Dette er Veidekkes første elektriske hjullaster, og det er den første elektriske anleggsmaskinen som brukes til brøyting av Statens vegvesens vegnett.
– Nå skal vi teste kapasiteten til el-hjullasteren. Den får en myk start med vårfeiing, men til vinteren skal den settes inn i ordinær drift og får en egen rode. Vi må finne ut hvor effektiv den er i forhold til de med fossilt drivstoff som vi bruker i dag, sier prosjektleder Roar Dypvik i Statens vegvesen Drift og vedlikehold i en pressemelding.
Hjullasteren er en Volvo L25 electric på cirka fem tonn. Den har ladetid på to timer, og driftstiden er estimert til mellom sju og åtte timer. Utstyret som monteres på er av ulik tyngde, og kommer til å påvirke forbruket av strøm.
Statens vegvesen har satt seg mål om at CO2-utslipp fra deres virksomheter skal halveres innen 2030. Overgangen fra fossile kjøretøy til utslippsfrie kjøretøy i driften av riksvegene er et viktig bidrag for å nå målet.