1. september, starter fem nye elektrokontrakter på riksveier sør og øst i landet, samt i Finnmark. Illustrasjonsfoto: Karl Johansen / Statens vegvesen.
Vegvesenet starter opp elektrokontrakter til 613 millioner kroner
1. september starter Statens vegvesen opp fem nye elektrokontrakter til en samlet verdi på 613 millioner kroner. Alle kontraktene har en varighet på fem år.
To kontrakter i sør, to i øst og én elektrokontrakt i Finnmark har oppstart i dag, 1. september, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.
– Kontraktene omfatter drift og vedlikehold av alle elektroinstallasjoner som veilys, tunneler, værstasjoner, tellepunkt, kameraer, skilter og signalanlegg, forteller Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked i Statens vegvesens drift og vedlikehold.
Annonse
De fem elektrokontraktene har en kontraktssum på til sammen 613 millioner kroner. Mesta AS og Otera Traftec AS har fått to kontrakter hver i sør og øst. Elektrokontrakten i Finnmark er det Gagama Elektro AS som har fått driftsansvaret for, opplyser Vegvesenet.
For de to kontaktene i sør, ble konkurransen arrangert med forhandlinger.
– Dette er anbudsform som vi får gode tilbakemeldinger på. Her har vi litt andre tildelingskriterier og entreprenøren får selv komme med forslag på hvordan de vil løse oppgaver i kontrakten. Vi får i større grad dratt nytte av den gode kompetansen som bransjen sitter på, sier Aase.
Dette er de fem elektrokontraktene som starter opp 1. september og som vil gå i perioden 2023-2028:
Vestfold og Telemark øst– Mesta – 250,717 millioner kroner.
Agder og Telemark vest – Otera Traftec – 175,035 millioner kroner.
Oslo elektro og automasjon– Mesta – 84,585 millioner kroner.
Stor-Oslo trafikksignalanlegg– Otera Traftec – 37,978 millioner kroner.
Finnmark – Gagama Elektro – 64,619 millioner kroner.
Mer teknisk veinett
Ifølge Vegvesenet har veinettet blitt mer teknisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer som gir Statens vegvesen nyttig informasjon, som også kommer trafikantene til gode.
– Hvis det oppstår hendelser inne i en tunnel, er det viktig at vi blir varslet med en gang. Men også alt annet av elektronikk er viktig for trafikksikkerheten, så god drift og vedlikehold er like viktig her som på selve veien, sier Aase.
Skal analysere forbruket
I kontraktsarbeidet skal entreprenørene nå ha en energirådgiver.
– Planen er at vi skal jobbe mer med forbrukeranalyser, optimalisering av anleggene og gjøre kost-nytt-analyser ved utskifting av utstyr. Dette for å redusere strømforbruk blant annet. Vi har lagt opp til å bytte ut veibelysning til LED, nettopp for å redusere kostnader, men vi er åpne for andre tiltak også, opplyser Aase.
Egen kontrakt for trafikklys i hovedstaden
Den ene kontrakten i øst er en egen kontrakt for trafikklysene i og rundt hovedstaden. Kontrakten omfatter drift- og vedlikeholdsoppgaver av signalanlegg på riksveier i Stor-Oslo, samt noen signalanlegg på riksveier i Viken og Innlandet fylker, skriver Vegvesenet i meldingen.
– Vi har valgt å ha en egen kontrakt for signalanleggene på riksvegene i Stor-Oslo. Her er det svært høy trafikk, og det er viktig at signalanleggene fungerer godt for å få en god trafikkflyt, forklarer Aase.
I tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver, inkluderer kontrakten også bygging, ombygging og leveranser av materialer knyttet til anleggene i denne kontrakten.