Bilde fra da kontrakten ble inngått. Fra venstre: avdelingsdirektør Trond Michael Andersen i Statens vegvesen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, site manager Norway Heidi Berg i Trimble, divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen og avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen/Christin Hermann.
Bilde fra da kontrakten ble inngått. Fra venstre: avdelingsdirektør Trond Michael Andersen i Statens vegvesen, vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, site manager Norway Heidi Berg i Trimble, divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen og avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen.

Vegvesenet avslutter IT-samarbeid to år før tiden

Høsten 2022 valgte Statens vegvesen Trimble som leverandør og AgileAssets som IT-verktøy for forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) av riksvegnettet. Nå har partene blitt enige om å avslutte samarbeidet.

Publisert Sist oppdatert

Statens vegvesen og Trimble kunngjorde 1. desember 2022 at de hadde inngått kontrakt. Hele kontrakten hadde en varighet på fire år, med opsjon på ytterligere seks år. Trinn én hadde en verdi på 27 millioner kroner, mens den samlede verdien med alle opsjoner var på 180 millioner kroner.

«FDV-løsningen blir et viktig fundament i Statens vegvesens arbeid med å jobbe mer helhetlig og risiko- og tilstandsbasert med vedlikehold. Den skal gi oss betydelig bedre kontroll over tilstanden og tilstandsutviklingen til vegobjektene slik at vi stadig blir bedre på å ta vare på det vi har», het det i pressemeldingen fra den gang.

Som trinn én skulle man gå i gang med å tilpasse løsningen til behov innen fagområdene tunnel og elektro. Samtidig skulle løsningen konfigureres slik at den også kunne brukes av andre fagområder som bru og vegobjekter.

Slik gikk det imidlertid ikke.

I en pressemelding sier Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold nå at «ambisjonene ikke er innen rekkevidde uten betydelige konfigurasjoner og endringer fra begge parter».

– Det blir flere muligheter

Til Byggeindustrien sier Laksforsmo at Vegvesenet hadde et håp om at de skulle få dette til å bli en hjelp i den videre utviklingen, men at de ser at det vil kreve for mye.

Er du skuffet over at det endte på denne måten?

– Det er alltid en grad av skuffelse når to parter går inn og prøver og har alle gode intensjoner om å lykkes. Vi ble enige om å avslutte kontrakten. Jeg tror generelt at man ofte prøver litt for lenge. Det er viktig å ikke gå inn i et spor hvor vi føler at vi har investert for mye før vi drar i nødbremsen.

Så langt har dere brukt rundt 16 millioner kroner. Du opplever ikke at dette er å ha investert for mye?

– De 16 millionene er en investering i kompetanse, organisering og så videre. Jeg opplever ikke dette som tapte penger, men for å få systemet i gang måtte vi ha investert ganske mye mer, sier han.

Da kontrakten ble lyst ut var det 12 leverandører som i utgangspunktet ønsket å levere en løsning, og til slutt var det fem som var med i konkurransen som Trimble vant.

Hva vil du si til leverandører som kanskje nå sitter og tenker at «søren – dette kunne vi ha fått til»?

– Det blir flere muligheter. Behovet er ikke borte, sier Laksforsmo.

I pressemeldingen trekker Vegvesenet fram at de har høstet mange viktige erfaringer etter kontraktinngåelsen, og at de har gjort viktige forbedringer i vedlikeholdsprosessen i perioden.

Hyllevare

Heidi Berg, site manager for Trimble i Norge, understreker overfor Byggeindustrien at selskapet har en lang historie med Statens Vegvesen på programleverandørsiden, og at de fortsatt har store og løpende avtaler med dem, blant annet for BIM-verktøyet som brukes av en rekke rådgivere, samt for Vegdatabanken.

Hun sier at AgileAssets ble kjøpt opp av Trimble ikke så lenge før kontrakten med Vegvesenet ble inngått.

– Dette var en hyllevare som skulle tilpasses til norske forhold, og som pressemeldingen viser så klarte vi ikke helt å få det til å matche til slik Vegvesenet tenker å drive vegforvaltning, sier hun, og legger til at det alltid er trist når kontrakter må avsluttes, men at begge parter i dette tilfellet så at det var vanskelig å komme i mål.

Powered by Labrador CMS