Oslo tingrett.
Veidekke-selskap tok fylkeskommunen til retten og tapte
Seby tapte konkurransen om utvidelse av Lørenskog videregående skole, men mente at Akershus fylkeskommune hadde brutt anskaffelsesregelverket og krevde derfor erstatning.
Totalentreprenørselskapet Seby AS har vært et datterselskap av Veidekke Entreprenør siden 1997. Da de tapte anbudskonkurransen om totalentreprise for utvidelse av Lørenskog videregående skole på forsommeren i fjor, valgte de å gå til sivilt søksmål mot Akershus fylkeskommune.
Konkurransen var en åpen anbudskonkurranse uten forhandling. Ruta AS fikk oppdraget og skrev kontrakt med fylkeskommunen på 187.500.000 kroner inklusiv merverdiavgift.
Seby mente imidlertid at fylkeskommunen hadde begått flere feil i poengberegningen, og at disse feilene ble utslagsgivende for poengsummen som til slutt avgjorde i Rutas favør.
«Fylkeskommunen har utarbeidet og anvendt en detaljert evalueringsmodell. Denne viser at Seby ville blitt rangert som beste tilbyder dersom det korrigeres for fylkeskommunens feil i samsvar med modellen», argumenterte Seby ifølge dommen fra Oslo tingrett.
Seby argumenterte for at fylkeskommunen hadde brutt prinsippene om likebehandling og forutberegnelighet, og krevde en erstatning på nær 16 millioner kroner eksklusiv merverdiavgift. Entreprenøren viste både til tapt fortjeneste og til arbeidet som var lagt ned internt i forbindelse med anbudet.
Det er begått flere feil
Fylkeskommunen avviste at Seby hadde krav på erstatning. De argumenterte for at de har opptrådt «normalt aktsomt» og at det, hvis det har skjedd feil, ikke er feil som medfører ansvar:
«Saksøktes tolking og anvendelse av anskaffelsesregelverket har vært plausibel og saksøkte har opptrådt normalt aktsomt og har gjort et reelt forsøk på å innrette seg i henhold til anskaffelsesregelverket. Eventuelle feil vil knytte seg til forhold hvor det har vært forstandig tvil om hva som er riktig fremgangsmåte. Slike feil er unnskyldelige og ikke ansvarsbetingende», heter det i dokumentene fra tingretten.
Retten gir imidlertid Seby rett i at det har blitt begått feil som er i strid med prinsippet om forutberegnelighet i anskaffelsesreglementet, og dommen går detaljert gjennom flere av punktene hvor det har vært uenighet om poenggivningen.
Da retten til slutt sammenstilte alle feilene de har kommet fram til at fylkeskommunen har gjort, kom de til at det er begått elleve feil. Åtte av feilene har rammet Seby, mens tre har rammet Ruta.
«Bruddene som ble begått er samlet sett av en slik art og omfang at de var egnet til å påvirke utfallet av konkurransen», heter det i dommen.
Retten ga imidlertid ikke Seby rett på samtlige punkter hvor de mente det var begått feil, og da de regnet på hva ny poengsum ville ha blitt, kom de fram til at det fortsatt var Ruta som ville ha vunnet anbudet, med svært knapp margin. Dermed førte ikke Sebys krav om dekning av positiv kontraktsinteresse fram. Selskapet får heller ikke medhold i krav om å få dekket kostnader ved å delta i konkurransen, ettersom de hadde ledig kapasitet i perioden de jobbet med anbudet.
Akershus fylkeskommune blir dermed frifunnet, og Seby må betale fylkeskommunens saksomkostninger på drøye 550.000 kroner.
– Vil bruke tid på å vurdere
Bjørn Liavaag, daglig leder i Seby AS, kommenterer dommen slik overfor Byggeindustrien:
– Retten var enig med oss i at fylkeskommunen hadde tolket konkurransegrunnlaget feil, og derfor også evaluert tildelingskriteriet feil. Dessverre fant retten ikke årsakssammenheng til et krav om positiv kontraktsinteresse. Dommen er forkynt, og ankefristen er én måned. Vi vil bruke litt tid på å vurdere vår videre fremgangsmåte i denne saken.
Seksjonsleder i prosjektseksjonen hos Akershus fylkeskommune, Marianne Carlsen, skriver i en e-post at fylkeskommunen er glad for at domsavsigelsen er i tråd med deres påstand.
– Vi setter også pris på at retten mener at Seby AS ikke har lidt et tap, siden de ikke gikk glipp av annet, fakturerbart arbeid. Samtidig mener fylkeskommunen at tingretten i vurderingen av om det er begått feil, har gått for langt inn i vårt innkjøpsfaglige skjønn. Vi er uenige i flere av vurderingene omtalt i dommen, skriver hun.
Carlsen påpeker samtidig at fylkeskommunen legger mye vekt på å gjennomføre offentlige anskaffelser «på en riktig og fagmessig god måte».
– Vi kommer til å gå nøye igjennom dommen for å se hvilke læringspunkter vi kan trekke med oss fra den, avslutter hun.