Den nye innkjøringstunnelen til Stortinget har bidratt til den voldsomme kostnadssprekken.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix.
DN: Oslo kommune protesterte ikke mot billigere stortingsinnkjørsel
Oslo kommune avviser å ha kommet med innsigelser mot billigere alternativer til en ny innkjøring til Stortinget.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Stortingspresident Olemic Thommessen sa mandag til NRKs Dagsnytt 18 at hensynet til kommunen var viktigere enn hensynet til naboene, da presidentskapet vedtok å bygge en ny innkjøringstunnel fra Rådhusgata til Stortinget. Han trakk fram «Oslos bymiljøetats anbefalinger i forhold til hva som var god håndtering av trafikken».
Den flere hundre meter lange tunnelen fra Rådhusgata til Stortinget økte prislappen fra 187 millioner kroner til minst 410 millioner kroner på prosjektet. Bymiljøetaten kjenner seg ikke igjen i at kommunen var imot det rimeligere alternativet med nedkjøring i Nedre Vollgate, skriver Dagens Næringsliv.
– I 2013 ble vi presentert et forslag om tre alternativer; to med nedkjøringsrampe i Nedre Vollgate mellom Rådhusgata og Tollbugata, og ett alternativ med innkjøring i Rådhusgata. Vi hadde kommentarer til alle tre forslagene, men ingen innsigelser til noen av dem, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Bymiljøetaten til avisen.
Onsdag skal Thommessen forklare seg om saken for finanskomiteen og de parlamentariske lederne på Stortinget.
Han har følgende kommentar til DNs sak:
– Det jeg sa i Dagsnytt 18 i går var det presidentskapet la vekt på i 2013.