NCC testet nylig robothunden NiCCi på jernbaneprosjektet ny Drammen stasjon – Sundhaugen.Foto: NCC
Her går robothunden NiCCi på anleggsplassen i Drammen
NCCs nye robothund NiCCi testes ut på bygg- og anleggsprosjekter over hele Norden. Nylig slapp de løs det firbeinte verktøyet på jernbaneprosjektet ny Drammen stasjon – Sundhaugen.
– Det har vært gøy å teste ut robothunden. Den får stor oppmerksomhet uansett hvor den er. Mange blir nysgjerrige, og lurer på hva i all verden dette er for noe, sier en lattermild Terje Andersen, ledende spesialist innen digitalisering og VDC i NCC.
Sammen med stikningsleder David Gottfridsson i NCC testet han nylig ut den nye robothunden NiCCi på jernbaneprosjekt ny Drammen stasjon – Sundhaugen, som er en sentral del av Inter City-utbyggingen på Vestfoldbanen.
Annonse
– Vi har utført tester med laserskanner montert på robothunden. Den har gått fra sted til sted inne på byggeplassen og skannet eksisterende betongkonstruksjoner. Deretter har vi bearbeidet de innsamlede dataene og sjekket om de er bygd i samsvar med de prosjekterte i BIM, forteller Andersen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kan brukes på farlige steder
NiCCi har de siste månedene vært på rundreise i Norden, og utført tester på bygg- og anleggsprosjekter både i Stockholm og Gøteborg før oppdraget i Drammen. Nå skal robothunden videre til NCC-prosjekter i København.
Andersen sier målet med testingen er å finne ut hvordan de best mulig kan benytte den avanserte maskinen.
– Robothunden er ikke et verktøy vi bruker fast i NCC ennå. Det er for tidlig. Denne teknologien er ganske ny, og målet er å finne ut hva slags oppgaver og prosjekter vi på sikt kan bruke den til, sier Andersen til Byggeindustien.
– Jeg tenker det blant annet kan være lurt å teste ut robothunden mer i tunnelprosjekter. Den kan også sendes til områder i prosjekter der det ikke er trygt å oppholde seg, og utføre oppgaver som kan være farlig for mennesker, legger han til.
Eksempler på slike oppgaver er inspeksjon av trange rom eller etter sprengning, hvor det er fare for udetonert sprengstoff og fallende stein. Med bruk av robothund kan man dermed redusere arbeidsmiljørisikoen for anleggspersonell, og få samlet inn data fra områder man ellers ikke oppholder seg i.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Teknologi for framtiden
Gottfridson legger til at det på sikt også er et mål å automatisere robothunden i større grad, slik at den kan jobbe på egen hånd.
– Da kan den blant annet jobbe på natten og andre tidspunkter når det ikke er noen kjøretøy eller annet i veien for den, sier han.
Gottfridsen ser ikke bort ifra at man vil se stadig mer av denne teknologien på bygge- og anleggsplasser framover.
– Det er interessant hvor fort den teknologiske utviklingen går. For bare et par år siden var det spesielt å bruke drone i prosjekter. Nå er det helt standard, og prisene har gått ned fra noen hundre tusen til rundt 50.000. Den samme utviklingen kan skje innen robotteknologien framover, sier han.
Samarbeidsprosjekt
Robothunden NiCCi er et samarbeidsprosjekt mellom NCC og Luleå Teknologiuniversitetets avdeling for robotikk og KI. Målet er å utforske hvor langt robotforskningen er kommet og hvordan den kan brukes i praksis i NCCs prosjekter.
– NCC har jobbet intensivt med digitalisering i en årrekke. Arbeidet vi har utført innen BIM og VDC har gjort det mulig å ta et steg til, nemlig å anskaffe en robothund. Det er en del av vår reise mot en sømløs informasjonsflyt og å kunne ta mer datainformerte beslutninger, sier Christina Claeson Jonsson, leder for Forskning & Innovasjon i NCC, i en pressemelding.