Fra venstre.: Kathrine Steen Andersen og Eivind Bakke i HMSREG og prosjektleder Cecilie Schjerven i Sentralregisteret.
Fra venstre.: Kathrine Steen Andersen og Eivind Bakke i HMSREG og prosjektleder Cecilie Schjerven i Sentralregisteret.

Kompetanseregisteret skal dele data med HMSREG

Kompetanseregisteret (K-REG) deler nå data om kompetanse med HMSREG. Målet er å gi felles kunder bedre kontroll på kompetansen på byggeplasser og prosjekter.

Publisert Sist oppdatert

– K-REG er et godt eksempel på en sunn delingskultur hvor det samles viktig informasjon digitalt og gjør den tilgjengelig for de som har et behørig grunnlag for å få tilgang, sier daglig leder i HMSREG, Eivind Bakke, i en pressemelding.

I K-REG samles alle kompetansebevis og kurssertifiseringer i én digital plattform, som både arbeidsgivere, arbeidstakere, utdanningsinstitusjoner, myndigheter og andre enkelt kan benytte. Dette deles nå med HMSREG, som svært mange aktører allerede bruker.

Det betyr ifølge meldingen at HMSREG nå automatisk får tilgang på mannskapets kompetanse og kursbevis, og kan gjøre det tilgjengelig for ansvarlig byggherre. Det skal spare tid og sikre at informasjonen til enhver tid er kvalitetssikret og oppdatert.

– Våre kunder etterspør oversikt over kompetanse når de følger opp sine leverandører og underleverandører. Vi i HMSREG ser det derfor som naturlig og viktig at denne informasjonen også vises sammen med øvrig informasjon om mannskap. Alternativet er at "alle" selv må tilrettelegge informasjon i interne registre og deretter dele og holde ajour dette på alle prosjekter, på nytt og på nytt, forteller leder for kundestøtte i HMSREG, Kathrine Steen Andersen, i meldingen.

Powered by Labrador CMS