Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Dieselbiler ved en korsvei i Tyskland
Toppsjefene i tysk bilindustri møter tirsdag politiske ledere for å drøfte dieselbilenes framtid.
Bakteppet kunne ikke vært mer dramatisk. Det begynte hos Volkswagen, men involverer trolig en rekke etablerte bilprodusenter. Kortversjonen er bevisst juks med utslippsmålinger. Mye mer av den helseskadelige Nox-partikkelen ble sluppet ut enn det produsentene oppga.
Millioner av biler kalles inn til ettermontering av utslippsfiltre, og i USA står rettssakene i kø. Volkswagen alene må punge ut med milliarder av euro. Hele bilindustrien er fortsatt i sjokk, og usikkerheten er stor i en næring som gir arbeid til 800.000 mennesker.
To måneder før valget på ny nasjonalforsamling er partiene i statsminister Angela Merkels koalisjon ikke innstilt på å ta med silkehansker på en industri som dag for dag mister tillit i opinionen.
I grøfta
Transportminister Alexander Dobrindt, som kommer fra Merkels bayerske søsterparti CSU, sier at industrien har kjørt seg selv i grøfta og at næringen på toppmøtet må legge fram en troverdig og akseptabel vei ut av uføret.
Dobrindt representerer regjeringen sammen med den sosialdemokratiske miljøvernminister Barbara Hendricks. De to regjeringspartiene er imidlertid ikke helt enige seg imellom om hva som trengs.
Et av tiltakene som blir vurdert på regionalt nivå av delstatsledere, er rett og slett å forby eldre dieselbiler å kjøre i sentrum av sterkt forurensede byer.
Et annet og mer kostnadskrevende forslag er å tvinge bilprodusentene til å installere ny programvare som kan få ned Nox-utslippene dramatisk allerede innen utgangen av året. Bilprodusentene har så langt vegret seg for å gjøre mer enn å justere dagens programvare.
På møter deltar toppsjefene for Volkswagen, Porsche, Audi, Mercedes, BMW, Opel og Ford.
Demonisering
Statsminister Merkel skal ikke selv delta på det tyske medier kaller «toppmøtet», men hun har tidligere i uken sagt at bilindustrien er av strategisk betydning for Tyskland og at den derfor må være sterk og nyskapende, men også ærlig. Men Merkel advarer mot «demonisering» av dieselmotoren.
Saken sprakk i september 2015 da Volkswagen innrømmet å ha jukset med utslippsmålingene. Programvaren i bilene var innstilt slik at utslippene viste lavere verdier ved testing enn ved normal bruk ute på veiene.
Mistanken om at VW ikke var alene om å gjøre dette, bredte seg raskt. Også Daimler, som produserer Mercedes, og BMW kom under lupen. Nå har begge selskaper, på frivillig basis, kalt inn millioner av biler for ettermontering av renseutstyr.
Rene dieselmotorer
Bilindustrien har i flere år investert tungt i produksjon av «rene» dieselmotorer, som slipper ut stadig mindre av det miljøskadelige stoffet CO2. Baksiden av medaljen er at disse motorene samtidig slipper ut mer Nox. Dette stoffet blir liggende i nærmiljøet som tynne, små partikler og skaper luftveis- og hjerteproblemer.
Bilindustrien håper å unngå et forbud, ved frivillig å gjøre mer på programvaresiden for å få ned utslippene. Slik vil industrien kjøpe seg tid til å nedskalere diesel, samtidig som de satser stadig mer på utvikling av elbiler.
VW har som mål å bli verdens ledende elbilprodusent innen 2025. Tyske bilprodusenter har også forpliktet seg til å samarbeide med andre EU-land for å skape et nettverk av ladestasjoner som dekker hele kontinentet.