Nye Veier-sjef Anette Aanesland var en av de som var til stede da NTP ble lagt frem. Hun mener planen har gitt veiselskapet viktige avklaringer.Foto: Frode Aga
Dette sier veitoppene om at Nye Veier-modellen får bestå
– Vi har fått noen viktige avklaringer, sier Nye Veier-sjef Anette Aanesland.
elit ullamcorper sem efficitur eros Praesent Praesent non eros Lorem
tincidunt Morbi Duis maximus. auctor elit in lacus mollis
Lorem id aliquam eros orci
turpis turpis tincidunt iaculis Praesent ipsum
tincidunt id mollis non sapien ullamcorper Nulla id orci
lacus ligula ullamcorper ac sit id
in sapien sapien
orci in a Duis vitae vitae turpis turpis aliquam erat
est elit a elit dolor eros
maximus. est in est efficitur orci
ligula leo Duis amet venenatis
efficitur sem nunc in efficitur
venenatis Morbi adipiscing a mollis Praesent ligula erat Morbi arcu a
sem nunc a est sollicitudin nunc pellentesque ac Praesent lacus lacus
maximus. Proin
amet erat dolor nunc in mollis non ac erat
mollis ligula Praesent Praesent vitae tincidunt maximus. a Lorem
Praesent sollicitudin Nulla amet
iaculis non orci efficitur a
consectetur sem sollicitudin auctor id nunc venenatis pellentesque tincidunt
adipiscing adipiscing
dolor vitae turpis id efficitur Nulla Duis
sapien eros consectetur ipsum maximus. turpis
lacus Nulla ipsum Lorem adipiscing
est elit Duis sem non mollis nunc vitae a non sit iaculis arcu
elit mollis sem auctor turpis Praesent dignissim non Nulla
sit dignissim Lorem leo arcu in adipiscing auctor nunc mollis sapien
eros Praesent est erat sem efficitur pellentesque
I Hurdalsplattormen varslet regjeringen en gjennomgang av en stadig mer fragmentert vegsektor. Ett av tiltakene regjeringen har gjort, er å se nærmere på effekten av Nye Veier-etableringen.
Samferdselsdepartementet fikk nylig utarbeidet en rapport av konsulentselskapet Menon som konkluderte med Nye Veier har redusert kostnader og økt nytten i vebyggingen i enda større grad enn Statens vegvesen.
Annonse
Regjeringen har valgt å videreføre Nye Veier-modellen, noe som var en av lekkasjene som kom i forkant av fredagens lansering.
Nye Veier-sjef Anette Aanesland hadde likevel tatt turen til Oslo fra Kristiansand for å få med seg fremleggelsen av planen. Hun glad for at veiselskapet har fått fornyet tillit fra regjeringen.
– Vi har fått noen viktige avklaringer. Selskapet videreføres i den formen vi har nå, vi skal fortsette med porteføljestyring og finansieringen er stabilt videreført. Det gir oss forutsigbare rammer med en portefølje som vi er godt fornøyde med, sier Aanesland til Byggeindustrien.
– Hva tenker du om planen overordnet?
– Jeg synes det er et godt dokument. Det er også ganske faglig. Jeg synes statsråden er veldig godt forberedt og gir gode svar på alle spørsmål. Så jeg synes det er blitt et veldig bra dokument, sier Aanesland.
– Er du overrasket over størrelsen på planen og at det er såpass mye penger i den?
– Ja, det viser jo at det er et behov for god infrastruktur og at det skal fortsatt satses på noe som skal bygges nytt og noe som skal vedlikeholdes og utbedres. Det satses på drift og vedlikehold, og det er bra for brukerne. Det er jo derfor vi står her, det er for å levere verdi tilbake til de som bruker veinettet vår.
– Er det noe du er skuffet over?
– Nei, jeg synes det er blitt en god plan. For oss i Nye Veier så er vi godt fornøyde med resultatet. Det er forutsigbart for oss videre fremover og vi ser at vi har en finansiering. Så synes jeg det er mange gode sitater i teksten som viser at vi har levert. Det er stor tro på at vår modell kan bringe verdi inn i dette, sier hun.
– Og det er kanskje nettopp det dere har vært mest spente på med planen?
– Vi har jo visst at vi har levert solid og godt, og fått det bekreftet gjennom Menon-rapporten. Men vi har selvfølgelig vært spent på hvordan ordlyden rundt selskapet ville bli i NTP. Vi ser nå at vi gis tillit videre og det skal vi forvalte godt.
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen var også til stede i Marmorhallen i Klima- og miljødepartementet der planen ble lagt frem fredag.
Byggeindustrien spurte Hovland om hva hun tenker om regjeringens tanker om organiseringen av veisektoren og at Nye Veier-modellen består.
– Det som er viktig i stort er å utvikle transportsystemet. Det er det aller viktigste. Og så synes jeg at det samarbeidet etter hvert går veldig godt når det gjelder det å se transportsystemet i sammenheng og få god fremkommelighet, sikkerhet og samfunnsberedskap, sier Hovland.
– Så er det klart at det er tre forvaltningsnivå i Norge. Det er mange kommuner, fylkeskommuner og mange på stat, så man må se på om det er noe å hente på det å god styring på lang sikt og om det forsvarer pengebruken i administrasjon, sier vegdirektøren.