Det er en plan

Fredag la regjeringen frem sin plan for ny Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Som forventet ble det her markert en retning mot mer til drift og vedlikehold, men det mangler likevel ikke på milliardprosjekter som ønskes gjennomført. Men flere av prosjektene kan vi nok se langt etter. Vi må huske på at dette er en plan, en ønskeplan eller prioriteringsliste, og ikke noen fasit på hvordan det blir.

Publisert Sist oppdatert

NTP er regjeringens plan for hvordan de ønsker å planlegge å bygge ut vår felles infrastruktur i årene som kommer. De siste tiårene har denne planen stadig økt i omfang, og nådde en topp for forrige periode. Men vi vet alle resultatet – det er langt fra alt som er realisert. Slik har det også vært tidligere.

Det skal fortsatt brukes mye penger, men det skal ikke brukes like mye på de store gigaprosjektene. Denne tiden er kanskje forbi også på lang sikt. Men det betyr ikke at det ikke skal investeres mange milliarder kroner i nye veier og jernbanestrekninger i årene fremover. I forkant av fremleggelsen hadde politikerne i Arbeiderpartiet og Senterpartiet, anført av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og finansminister Trygve Slagsvold Vedum presentert det ene milliardprosjektet etter det andre i nøye plangate lekkasjer. Dette har selvsagt skapt jubel rundt om i de ulike områdene hvor planene er lansert. Dermed var det ikke overrakende at det ikke ble like mange prosjekter som ble lansert fredag, og at man så mer etter hva som manglet enn hva mer som kom. Det kom noen flere prosjekter, men ikke veldig mange. Det ble også lagt frem planer for mer til drift og vedlikehold, men hadde kanskje håpet på enda mer. Vedlikeholdsetterslepet er enormt innen vår felles infrastruktur, og vi må huske på at i tillegg har vi mange mil med fylkesveier som sårt trenger en oppgradering.

Så er det viktig å huske på at dette er planer, og mer en ønskeliste om hva man ønsker å bygge ut. De kan gjerne si at planen nå er mer realistisk, men det er ikke realistisk at alt dette faktisk kommer til en fase der spaden settes i jorda. Mange prosjekter er lagt bak i andre halvdel av planperioden, og det tilsier at sjansen for igangsetting faller betraktelig. Det er de som er nærmest i tid som har størst realisme for faktisk å bli gjennomført. Og selv om noen prosjekter ligger helt fremme og nær er klare til igangsetting finnes det flere eksempler på at det ikke er gitt at prosjektene blir gjennomført. Vi husker nok alle at regjeringen Solberg tilbake i 2015 sto og feiret med kake på Sundvollen og kunne si at nå skulle endelig Ringebriksbanen, togstrekningen mellom Oslo og Hønefoss, som er en del av Bergensbanen, samt E16, få et enormt løft. Dette er aldri blitt realisert, og jernbanedelen av dette fellesprosjektet er nå lagt på is. Så langt har man brukt over to milliarder kroner på å planlegge og gjøre klart til denne fellesutbyggingen. Fortsatt ligger veidelen inne og skal bygges ut ifølge NTP, men dette er ikke gitt før man faktisk begynner å bygge.

For selv om det legges planer, er det gjennom de årlige bevilgningene man i realiteten legger til rette for om en utbygging kan gjennomføres. Og det økonomiske bildet og prioriteringene i Stortinget kan raskt endre seg. Dermed vil statsbudsjettene enkelt kunne gjøre noen prosjekter umulige å igangsette, og det finnes alltid noen andre investeringer eller tiltak å bruke som argument for å usette infrastrukturbygginger. Nå er det likevel kommet inn en porteføljestyring for de store statlige byggherre, og det gjør prioriteringen og de økonomiske rammene noe mer oversiktlige.

Det er likevel ikke slik at anleggsmarkedet vil gå tom for jobber i tiden fremover. Om en god del av planene blir realisert blir det likevel bra med jobber fremover. Det er andre deler av byggenæringen som har det langt mer krevende enn de som jobber innen anleggssektoren. Men det er likevel slik at dette er en sektor som har bygget seg kraftig opp gjennom de senere årene for å møte den bebudede kraftige satsingen på å bygge ut vår infrastruktur, og de må hele veien fylle på med nye jobber. Og det er liten tvil om at det er mange prosjekter som må bygges ut for å møte fremtiden. Dette kan likevel skje på en litt annen måte enn vi har sett de siste årene, men det er noe anleggsbransjen vil takle, den er tilpasningsdyktig. Men først må også forslaget til ny NTP vedtas i Stortinget, og det er ikke noe som vil gå av seg selv. Regjeringens støtteparti SV kommer ikke til å godta forslaget som er lagt frem.

Powered by Labrador CMS