Illustrasjon: Nye Veier

Derfor ble tre av fem selskaper avvist av Nye Veier

For høye skadetall, mangler på BIM-referanse og referanseprosjekter med for sein sluttdato var grunnene til at Nye Veier avviste tre av fem tilbydere i konkurransen om å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Med kun to kvalifiserte tilbydere endte Nye Veier opp med å måtte avlyse 3,6-milliarderskonkurransen på Sørlandet.

Begrunnelsen for å stoppe totalentreprisen og heller lyse den ut på nytt, var at to tilbydere ikke ville gi tilstrekkelig konkurranse.

Avlysningen har ført til nye diskusjoner om kontraktstørrelser i det norske markedet.

Begrunnelsene

Byggeindustrien har spurt om og fått innsyn i begrunnelsene til Nye Veier om hvorfor tre av de fem entreprenørene ble avvist allerede i prekvalifiseringsrunden.

I dokumentene fra Nye Veier kommer det frem at:

  • Acciona Construccion S.A. ikke tilfredsstilte minstekravet på H2 (skadetall) som var satt til maksimalt 15. Acciona Construccion S.A. hadde ifølge Nye Veier en verdi som oversteg dette kravet.
  • Den kinesiske gigantentreprenøren China Communications Construction Company Limited, som har vært på storoffensiv i Norge etter at de møtte næringsministeren og statsministeren under et norsk statsbesøk i Kina i vår, ble avvist fordi de ikke tilfredsstilte kravet på sluttidspunktet på ett av referanseprosjektene sine, samt kravene til BIM på et referanseprosjekt.
  • Det internasjonale arbeidsfellesskapet bestående av Gülermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhüt A.S., Rizzani de Eccher S.p.A., Nomeland Anlegg AS og Astaldi S.p.A tilfredsstilte ikke kravene på sluttidspunkt på to referanseprosjekt i tilbudet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Utdyper avvisningene

Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth, utdyper de kortfattede avvisningsårsakene overfor Byggeindustrien slik:

– For Accionas del så vi på HMS-tallene for hele det internasjonale selskapet. Vi ønsker ikke å kommentere hvor høyt over H2-tallet var, men det var over maksgrensen vi hadde satt på 15. Derfor ble de avvist, sier Børseth.

– Når det gjelder CCCC, så hadde ett av de fem referanseprosjektene i kvalifikasjonssøknaden en sluttdato som var senere enn sluttdato-kravet vi hadde satt til 31.12.2017. Vi har også vært opptatt av å løfte frem BIM høyt i denne konkurransen, og hadde et krav om at to prosjekteringsreferanser skulle inneholde BIM-modellering på nivå to. Der klarte de seg godt på det ene referanseprosjektet, men det andre oppfattet vi ikke som et ordentlig BIM-prosjekt, fortsetter Børseth.

– For det internasjonale arbeidsfellesskapets del, så hadde de lagt ved to referanseprosjekter – ett på anlegg og ett på prosjektering – som hadde sluttdato som var senere enn kravet på 31.12.2017. Dermed ble også de avvist, sier Børseth.

Spørreundersøkelse for å finne ut hva som gikk galt

– Hva skjer videre nå?

– Torsdag sendte vi ut en spørreundersøkelse til alle som meldte interesse for prosjektet etter forhåndskunngjøringen i sommer. Der spør vi om hvorfor de valgte å ikke delta, om det er ting i konkurransekravene som har vært uklare og generelt om det er ting de er enige eller uenige med oss i, sier Børseth.

– Det har vært diskusjoner rundt både makspris og kontraktstørrelse i kjølvannet av avlysningen, har dere gjort noen tanker rundt dette?

– Det er noen av innspillene som de spurte kan komme med til oss i denne undersøkelsen, sier Børseth.

– Hvor mye vil avlysningen bremse prosjektet?

– Det er avhengig av hvor fort vi får lyst ut konkurransen på nytt. Det ønsker vi å gjøre så fort som mulig, men vi vil ikke forhaste oss og forsikre oss om at vi gjør de riktige valgene før vi går ut på ny konkurranse.

Powered by Labrador CMS