Arthur Buchardt sier betongbransjen må bli flinkere til å selge seg selv og sine fordeler.
- Dere er for dårlige på å selge dere selv
Eiendomsutvikler Arthur Buchardt var torsdag invitert for å dele sine erfaringer med materialvalg i sine prosjekter med deltakerne på medlemsmøtet i Betongelementforeningen. Han var klar i sin dom over elementprodusentene; dere flinke til å produsere – men veldig dårlige på å selge dere selv og informere.
Buchardt har som kjent tatt i bruk tre som byggemateriale i flere av sine siste prosjekter, blant annet Mjøstårnet.
- Det er definitivt en bevegelse innen markedet med tanke på miljø – og fokuset på det grønne skiftet, uttalte Buchardt, og var rimelig klar på at det nye regjeringskvartalet kommer til å få tre som bærende materiale.
Buchardt dro frem betongbransjens manglende evne til å kommunisere som en av årsakene til at tre stadig vinner mer terreng – og kommet opp som et materiale et flertall på Stortinget nå kan se ut til å foretrekke i denne gigantutbyggingen
- En av hovedgrunnene til at dere taper er at dere ikke forteller hva betong representerer. Har dere fortalt kommunalkomiteen på Stortinget hva betongen står for, spurte han – og la til;
- Byggherrene kan bli påvirket av ulike forhold, men det er ingen av dere som noen gang har prøvd å påvirke meg, som har fortalt meg noe som helst – eller noen som noen gang har ringt meg. Det jeg har lært om betongprodukter – det har jeg lært selv, slo han fast.
Han mener betongbransjen må endre seg om de skal klare å hevde seg i konkurransen blant fremtidens byggherrer.
- Slik verden er nå kommer byggherrene til å bli mer og mer kvalitetsbevisste og vurdere priser mot kvalitet – fordi kundene er opptatt av dette. De mest krevende kundene er morgendagens kunder. De kommer til å vite mye mer om produktene enn det vi vet nå. Det vil komme stadig nye og strengere krav -ikke minst mot miljø, og byggherrene vil endre seg, og dere må endre dere med byggherrene, og stadig tilpasse dere nye måter å arbeide på, sa han.
- Som en del av dette kommer det snart til å bli CO2-stempel og CO2-avgift på bygg som vi i dag har på biler, la han til.
Buchardt understreker at byggherrene stadig vil stille stadig nye krav, som igjen får sine krav fra sluttkunden.
- Når jeg skal bygge et hotell må jeg bygge noe som sluttbruker ønsker å kjøpe. Nå kjøper vi inn prinsippet hva som helst når et bygg skal realiseres, men det vil definitivt ikke våre barn og barnebarn gjøre, slo han fast – og pekte på at han kommer til å kjøpe det som kan tilby en beste totalløsningen - og kom med en klar oppfordring til salen: - Dere må selge dere selv.