Silvan Gadner fra Liebherr/Jørn Glad AS (f.h.), Lars Haagen Børrud (daglig leder i Skedsmo Betong), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Vidar Enderød fra Volmax. Foto: Skedsmo Betong
Silvan Gadner fra Liebherr/Jørn Glad AS (f.h.), Lars Haagen Børrud (daglig leder i Skedsmo Betong), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Vidar Enderød fra Volmax.

De satser på helelektriske betongbiler

6. august fikk Skedsmo Betong overlevert to nye helelektriske betongbiler.

Publisert Sist oppdatert

I en melding til Byggeindustrien kommer det frem at bilene er de to første Volvo FM Electric betongbilene som har blitt levert av Volmax med Liebherr påbygg fra Jørn Glad AS i Norge.

– Skedsmo Betong har stort fokus på bærekraft så dette er en naturlig utvikling i vår strategi og vårt arbeid for å redusere negativ påvirkning på miljø og klima. I tillegg til å arbeide med betonger som stadig har mindre CO2-avtrykk vil vi også gjøre det vi kan for å redusere påvirkning av transporten, sier daglig leder i Skedsmo Betong, Lars Haagen Børrud, i meldingen.

Foto: Skedsmo Betong

– Dette er mer stillegående biler enn konvensjonelle dieselbiler som i tillegg til lave utslippsnivåer gir både nærmiljøet og sjåføren en mer behagelig hverdag, legger Børrud til.

Dette er de to første hel-elektrisk bilene i Skedsmo Betong, men i følge Børrud vil de følges av flere.

– Oslo kommune og andre byggherrer krever utslippsfire byggeplasser og vi skal sikre at vi er i stand til å møte disse kravene. Vi etablerer hurtigladere på Berger og Fornebu for å sikre ladekapasitet, sier han.

Fra venstre: Stephan Krnac (sjåfør), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Wojciech Kulaga (sjåfør). Foto: Skedsmo Betong
Fra venstre: Stephan Krnac (sjåfør), Thor Gundersen (daglig leder i NCG Transport) og Wojciech Kulaga (sjåfør).
Powered by Labrador CMS