HENT skal bygge passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på Nye Bodø lufthavn. Ill. LPO arkitekter/Norconsult/Archus på oppdrag for Avinor
De ble tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn
Avinor har tildelt kontrakten for å bygge passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på Nye Bodø lufthavn, til HENT AS.
– Det var etter en lang og grundig evalueringsprosess og sterk konkurranse fra to andre entreprenører, at HENT vant kontrakten. Dette er den siste store kontrakten som tildeles i dette prosjektet, og har en ramme på 2,4 milliarder kroner (2021-kroner), skriver Avinor i en pressemelding.
Avinor peker på at det var tre ulike aktører som leverte tilbud i konkurransen og at HENT var den aktøren som oppnådde den høyeste poengscoren i evalueringsprosessen.
– Selskapet tildeles derfor kontrakten som entreprenør for terminal og enkelte andre driftsbygg på nye Bodø lufthavn. Kontrakten som er tildelt, er en totalentreprise med samspillskontrakt. Dette innebærer at HENT og Avinor sammen skal detaljere prosjektet og har som mål å bli enige om endelig utforming og kostnad for bygningsdelen av det, heter det i meldingen.
Etter det Byggeindustrien kjenner til var det Consto og Veidekke med sine konstellasjoner som var de to andre tilbyderne som var med helt til slutt.
– Denne tildelingen er det siste viktige skrittet mot realiseringen av den nye lufthavnen i Bodø. Det var hard konkurranse mellom tre kompetente og dyktige tilbydere, men det var HENT som leverte det totalt sett beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene. Nå ser vi frem til å starte samarbeidet med HENT om å bygge en ny, moderne og fremtidsrettet terminal med et regionalt særpreg, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss, i meldingen.
Tildelingskriteriene, som oppgitt i konkurransegrunnlaget, baserte seg på vurderinger av kategoriene pris, oppgaveforståelse og tilbudt prosjektorganisasjon.
– HENT har tilbudt det nøkkelpersonellet som gjennom en grundig og kvalitetssikret evalueringsprosess er vurdert best egnet for gjennomføringen av denne delen av prosjektet. De har beskrevet hvordan de skal gjennomføre prosjektet på en tillitsvekkende måte, og har en reflektert og realistisk tilnærming til hvordan prosjektet skal arbeide for å redusere det samlede klima- og miljøavtrykket fra byggingen, sier konsernsjefen videre.
– Vi er selvfølgelig svært tilfredse med at Avinor valgte oss. Det har vært en lang og grundig prosess under hele anbudsarbeidet, der vi har involvert hele bredden av selskapets kompetanse sammen med flere eksterne samarbeidspartnere. At dette teamarbeidet også ga som resultat at vårt svar på tildelingskriteriene pris, oppgaveforståelse og prosjektorganisasjon, at vi gikk seirende ut av konkurransen, er en stor anerkjennelse for hele HENT og tilhørende samarbeidspartnere, sier konsernsjef Jan K. Jahren.
– Nå er vi motiverte og klare for å starte fase 1, der vi sammen med byggherre og andre samarbeidspartnere skal optimalisere hele prosjektet slik at vi i fellesskap finner fram til de beste løsningene og en felles målpris. Deretter starter selve byggingen, sier Jahren.
Signering av kontrakten vil skje umiddelbart etter at klagefristen utløper. Da går kontrakten inn i første fase, som er en optimaliseringsfase. Her jobber Avinor og entreprenøren sammen for å finne de beste løsningene for neste fase. Når Avinor som byggherre blir enig med entreprenøren om målpris for den delen av prosjektet denne kontrakten omfatter, vil kontrakt for selve byggingen inngås og bygging settes i gang. Den foreløpige tidsplanen har som målsetning at byggingen av terminalbygget skal starte senest 1. april 2025.
HENT har med seg Norconsult på prosjektering i samarbeid med Archus og LPO arkitekter.
Kontrakten for integrert prosjektleveranse omfatter oppføring av bygningene på den nye flyplassen: terminalbygget inkludert kontorlokaler og driftsbygninger på totalt 25 000 kvadratmeter.
– Norconsult skal bidra til bygging av en ny og tidsriktig flyplass dimensjonert og tilpasset fremtidens flytrafikk. Vi ser frem til å samarbeide med Avinor, og til å være en del av et meget kompetent team som skal jobbe med dette prosjektet, sier Bård Hernes, konserndirektør Hovedkontoret i Norconsult.
Dette er den siste av de to store kontraktene i prosjektet, og har en ramme på 2,4 milliarder kroner (2021-kroner).
– Den andre store konkurransen om å få bygge flyside, rullebaner og flyoppstillingsplasser ble tildelt Peab Anlegg AS i juni i fjor. Her er forberedende arbeider i full gang. Det er også denne entreprisen som har ansvaret for å grave byggegropen for den nye terminalen, noe som krever god koordinering og samarbeid mellom alle aktørene i prosjektet, skriver Avinor.
Den nye lufthavnen skal etter planen stå ferdig og åpne for kommersiell trafikk i løpet av 2029/2030. Kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner (2022-kroner), hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.