Broen blir cirka fire kilometer lang og vil være Danmarks tredje største bru etter Øresundsbroen og Storebæltsbroen når den står ferdig. Storstrømsbroen får jernbane i to spor en tofelts bilvei. Dessuten får den gang- og sykkellsti. Illustrasjon: Vejdirektoratet
Danskene setter bremsene på etter korrupsjonssak – Condotte må vente på stor brukontrakt
Transportministeren i Danmark, Ole Birk Olesen, valgte tirsdag å utsette en planlagt kontraktsunderskrivelse med et italiensk arbeidsfellesskap.
Condotte, som har to store kontrakter på Follobanen med Bane Nor, er en av de involverte aktørene i en pågående sak i det italienske rettssystemet.
Meldingen om kontraktsutsettelsen kom etter at Fagbladet 3F de siste dagene har avslørt at to av de tre italienske firmaene som vant anbudskonkurransen om å bygge Storstrømsbroen, skal forsvare seg i en korrupsjonssak i Venezia på torsdag 21. desember.
– Den blir ikke skrevet under i dag. Vi gir Transportutvalget sikkerhet gjennom å kikke på det igjen. Vi ber Kammeradvokaten på vegne av staten om å undersøke om alt er som det skal være. Så vil vi sette oss ned etter nyttår for å gå gjennom redegjørelsen, sier Danmarks transportminister Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.
Det danske Vegdirektoratet hadde, ifølge transportministeren i Danmark, fått dokumentasjon på at de to firmaer har rene straffeattester.
Toppledere ble pågrepet og fengslet
Bakgrunnen for saken som nå går i Italia, er ifølge det danske Fagbladet 3F at to tidligere toppledere i Condotte og Grandi Lavori Fincosit ble pågrepet av det italienske politiet i juni 2015.
Korrupsjonssaken i Venezia strekker seg helt tilbake til 2003 og har vært bredt omtalt i italiensk presse.
De to lederne i selskapene fikk senere betinget fengselsstraff og millionbøter får korrupsjon og bestikkelser. Firmaene kvittet seg med de korrupsjonsdømte lederne i kjølvannet av saken.
Avvises av Condotte
Overfor Fagbladet 3F avviser Condotte at de har brutt italiensk lov.
I en e-post til Fagbladet 3F skriver en representant for firmaet:
– Condotte anser innkallelsen til et rettsmøte som obligatorisk. Condotte er ikke bekymret og er sikker på at saken vil gå sin rette gang, og vi vil vitne om de bestridte finansielle forhold.
Condotte understreker at de for lengst har avskjediget sin tidligere toppleder, og at firmaet har saksøkt den tidligere lederen «med formål om å få kompensasjon for de skader han har forvoldt firmaet».
Også entreprenørfirmaet Grandi Lavori Fincosit understreker overfor Fagbladet 3F at de ikke har brutt italiensk lov, og at de ikke lenger har noe å gjøre med deres tidligere toppleder. På samme måte som Condotte har de saksøkt sin tidligere leder for å ha skadet firmaet.
Viktig forbindelse
Storstrømsbroen, som blir Danmarks tredje største bru, er en sentral del av jernbanekorridoren mellom København og Tyskland. Prosjektet har en prislapp på 2,1 milliarder danske kroner.