Danske Bank vil ikke lenger være del av det norske privatmarkedet og har innledet en salgsprosess for denne delen av virksomheten. Illustrasjonsfoto: Annika Byrde / NTB
Danske Bank vil ut av det norske privatmarkedet
Danske Bank vil ikke lenger være del av det norske privatmarkedet og har innledet en salgsprosess.
I en pressemelding skriver banken at det har vært utfordrende å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet knyttet til privatmarkedet av banken.
– Etter en strategisk gjennomgang har vi derfor kommet fram til at banken ikke lenger vil videreføre satsingen på personmarkedet, skriver Danske Bank.
Nå har de startet en prosess for et mulig salg av denne delen.
– Vi har svært gode kunder i personmarkedet og kjenner på et stort ansvar. Våre kunder trenger ikke foreta seg noe som en del av prosessen rundt et mulig salg av denne delen av filialen, og vi er trygge på å finne gode løsninger som er til det beste for våre personmarkedskunder, sier Erlend Angelfoss, landssjef i Danske Bank Norge.
– Ikke bra for konkurransen
Ifølge Danske Bank har de en markedsandel på seks prosent i personmarkedet i Norge, og en balanse på rundt 200 milliarder kroner i boliglån i dette segmentet, skriver E24.
Siviløkonom Hallgeir Kvadsheim sier til nettstedet at det ikke er bra for konkurransen at en såpass stor aktør trekker seg ut
– Og da tenker jeg spesielt på boligrenten. Fordi de har vært svært gode på foreningsavtaler, spesielt Akademikerne. De har vært viktig på prissiden på boligrente, sier Kvadsheim, som tar forbehold om at salget innebærer at avtalen med Akademikerne også skal ut.
Vil gjøre en grundig vurdering
Konkurransetilsynet sier de vil gjøre en grundig vurdering når det blir klart hvem som vil kjøpe virksomheten.
– Det er mange banker i Norge, men det er stor forskjell på størrelsen på de. Danske Bank er en av de største banken i Norge, og vi vil måtte gjøre en grundig vurdering av oppkjøpet. De vurderingen vil avhenge av hvem som kjøper virksomheten, sier Gjermund Nese, avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet.
Banken varsler at den vil komme med mer informasjon om et mulig salg senest i forbindelse med at tallene for andre kvartal legges fram.
– Strategien er å forsterke rollen som forretningsbank i Norge videre og ta ytterligere markedsandeler, sier Angelfoss.