Kinesiske CCCC, som har kastet sine øyne på Norge og Ferjefri E39-prosjektet, skapte uro i den danske anleggsbransjen da de uttrykte ønsker om å bygge Femern-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland. Illustrasjon: Femern AS

Da den kinesiske entreprenøren CCCC ba om eget Femern-møte, sa danskene nei

I 2012 viste den kinesiske entreprenøren China Communications Construction Company (CCCC) interesse for å bygge Femern-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland. Men da de ba om et eget informasjonsmøte med det statlige utbyggerselskapet, skal danskene ha avvist ønsket.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

I sommer har Statens vegvesen holdt to informasjonsmøter om Ferjefri E39 og tilrettela en rundreise på norske anlegg med den kinesiske entreprenøren CCCC.

Byggeindustrien fortalte i forrige uke om Vegvesen-møtene som ble arrangert via Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.

Bakgrunnen for kontakten mellom kineserne og Statens vegvesen skal ha vært næringsminister Monica Mæland og statsminister Erna Solbergs offisielle Kina-besøk i april.

Statseide CCCC har signalisert interesse for å ta del i Ferjefri E39-utbyggingen.

Da det kinesiske selskapet i 2012 ba om et eget møte med Femern-ledelsen om den 18 kilometer lange senketunnelen med kombinert vei og jernbane mellom Tyskland og Danmark, fikk de nei.

Uro

Saken om den kinesiske entreprenørens Danmarks-interesse skapte uro i den danske entreprenørbransjen for fem år siden.

Saken ble ved flere anledninger omtalt i Berlingske Tidende høsten 2012.

Berlingske Tidende fortalte om rykter i entreprenørbransjen om at det statlige selskapet Sund & Bælt A/S, som eier Femern A/S, skal ha spilt en aktiv rolle med å invitere CCCC til å by på Femern-prosjektet. Bransjen fryktet at formålet var å presse prisen på Femern-prosjektet.

Dette ble avvist av de statseide selskapene Sund & Bælt A/S og Femern A/S.

Ifølge det statlig eide utbyggerselskapet Femern A/S henvendte CCCC seg i mai 2012 via epost der de uttrykte interesse for Femern-prosjektet og ba om et møte. Femern A/S skal i sitt svar ha avvist og vist til en nært forestående pre-kvalifikasjonsrunde i oktober samme år og at forespørselen kom for tett på. Bakgrunnen for at kineserne fikk nei var at alle skulle behandles likt.

– Vi ville at alle entreprenører og mulige underleverandører skulle få den samme informasjonen og gjennomførte offentlige informasjonsmøter og hadde en bransjedag i forkant av prekvalifiseringen. Der fikk bransjen en generell briefing om prosjektet og hvordan anbudsprosessen skulle foregå, sier viseprosjektdirektør Ajs Dam i Femern A/S til Byggeindustrien.

Ikke uvanlig med egne møter

Situasjonen kunne dog ha vært noe annerledes om henvendelsen fra kineserne hadde kommet tidligere i Femern-prosessen.

– Femern-prosjektet har en lang historie som strekker seg tilbake til 1999, og vi har også hatt en rekke egne møter og foredrag for entreprenører og rådgivere som har ønsket å få mer informasjon om prosjektet. Det er ikke uvanlig at det skjer. Men når anbudsprosesser og markedsprosesser er satt i gang, slik det var i dette tilfellet, vil vi sikre at alle behandles likt. Da avslår vi slike forespørsler, sier Dam.

Ble aldri pre-kvalifisert

I Danmark ble aldri CCCC pre-kvalifisert til Femern-konkurransen.

– De ba aldri om å bli med i konkurransen. De kontaktet potensielle samarbeidspartnere i Danmark og Tyskland for å søke mulige joint venture-partnere, men slik vi har skjønt det, var det aldri noen som var interessert i å inngå samarbeid, sier Dam.

Byggeindustrien har foreløpig ikke lyktes med å få en kommentar fra CCCC.

Powered by Labrador CMS