– Fagprøven besto av analyser, teori og praktisk arbeid over tre dager. Det var kjent stoff som jeg hadde fått god kjennskap til i læretida i Mesta, sier Christina Verpe Seland i en pressemelding.
Hun var først ut med fagprøve i det nye faget veidrift og veivedlikehold, og fikk fagbrevet i februar. Nå er hun godt i gang med arbeidet som veimester i Telemark på kontrakten i Mesta.
Annonse
Varierte oppgaver
Blant de vanligste oppgavene er å sjekke status på veier, sette opp skilt og lappe asfalt, men også det å fjerne påkjørt elg er en del av det en veimester skal gjøre.
Selve fagprøven går over tre dager. Analyse og tiltak kan være en del av den teoretiske delen. Videre kan det være inspeksjon av brøytestikk, bru, skilt og generell vinterinspeksjon, og friksjonsmålinger.
– Det er hyggelig, men ikke tilfeldig at Mesta får den første lærlingen med fagprøve i veidrift og at den første er en kvinne, sier konstituert konsernsjef, Tonje G. Jensen i pressemeldingen.
Hun forteller at Mesta jobber målrettet med å øke kvinneandelen og har økt innsatsen mot lærlinger. I år har Mesta 48 lærlinger, og 27 prosent av dem er kvinner.
Rekordantall
– Vi har et rekordantall kvinnelige lærlinger, sier Jensen.
For å øke kvinneandelen blant fagarbeidere mener hun de både må få flere jenter til å søke yrkesfag og samtidig forplikte seg til å ta inn flere kvinnelige lærlinger.
– Det er ekstra flott at mange jenter innen yrkesfagene ønsker å være lærling hos oss, sier Jensen.