På Silokaia, som ligger på Odderøya i Kristiansand, skal det bygges en helt ny bydel – Kanalbyen.
I løpet av de 15 neste år skal området utvikles med hele 700 boliger til rundt 1300 beboere.
Annonse
Bak signaturprosjektet står utbyggerne J.B. Ugland Eiendom, Kristiansand Havn KF og Vedal Utvikling.
Over 1100 personer har allerede meldt sin interesse for Kanalbyen, og målet ril utbyggerne er å skape byens mest attraktive, urbane bomiljø midt mellom sjø, skog, kanal og by.
- Fornuftig prisnivå
I første byggetrinn skal det bygges 11 bygninger med i alt 126 leiligheter. Prospekt med prisliste på de idyllisk plasserte leilighetene er nå klar.
Prisene spenner seg fra 1,55 til 13 millioner kroner, med en snittpris på i underkant av 60.000 kroner per kvadratmeter. Ifølge lokalavisen Fædrelandsvennen koster over halvparten av boligene under 5 millioner kroner, hvorav 15 prosent koster under 3 millioner.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
- Jeg vil berømme utbygger for å ha et godt sideblikk til hva de konkurrerer med og for å ha lagt seg på et fornuftig prisnivå, sier distriktsleder Espen Solum i Huseiernes Landsforbund til avisen.
Den minste leiligheten i første byggetrinn er på 32,7 kvadratmeter og koster 1,55 millioner kroner, mens de to største og dyreste er på 148 kvadratmeter og er plassert i femte og sjette etasje.
- Vi har prøvd å legge oss på et nivå vi tror markedet vil like, sier daglig leder Sven Erik Knoph i Kanalbyen til Fædrelandsvennen.
Leilighetene får Kilden teater- og konserthus som nærmeste nabo, i tillegg til en bevaringsverdig silo som meisles om til et kunstmuseum.
Siden februar har det pågått en internasjonal arkitektkonkurranse om å omgjøre området til et kunstkvartal og den 80 år gamle siloen til et kunstmuseum. Byggeindustrien har tidligere omtalt konkurransen, og at 101 arkitektforslag nå har krympet til 6. De skal nå bearbeides utover høsten, og i løpet av desember skal det kåres en vinner.
Hovedarkitekten bak Kanalbyen, Tonje Løvdahl i A-lab, har tidligere uttalt til Byggeindustrien at de har jobbet mye med hvordan utformingen av kanalen, bebyggelsen og alle uterommene danner ulike byrom med ulike kvaliteter.
- Da med særlig fokus på uteromopplevelser, landskapsoverganger, samt det å skape varierte bruksmuligheter og mange steder å oppholde seg, sier hun.
Løvdahl legger til at bebyggelsen er oppdelt i ulike bygg med variert utforming med urban arkitektur.
- Summen er blitt en helt spesiell «sjøurban» bydel med et mangfold av boliger og en tydelig arkitektonisk identitet, sier hun til Byggeindustrien.
Stort område
Reguleringsplanenfor området hjemler ifølge Fædrelandsvennen 72.000 kvadrtameter bebyggelse; rundt 62.000 til boliger og 10.000 til næring.
Politikerne i kommunen har vært opptatt av at Kanalbyen ikke blir forbeholdt fiffen, og flere av dem sier nå at utbyggerne har lyttet. - Dette åpner for at en god del kan klare å kjøpe seg noe der, mener KrFs gruppeleder Grete Kvelland Skaara til avisen.