Daglig leder Olaf Olstad ved Norsk Hyttesenter og Arild Kirkebøen i Ålhytta.

Rapporterer om rekordsalg av nye hytter - opp 12 prosent

Norsk Hyttesenter melder at det aldri er solgt flere hytter i Norge enn i første halvår 2020.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Besøkstallene ved Norsk Hyttesenter på Hellerudsletta har vært uvanlig gode om dagen. Her er det stilt ut 31 hyttemodeller fra 19 norske hytteprodusenter.

I en pressemelding rapporterer Norsk Hyttesenter rapporteres det om en økning på 12 prosent i salget av nye hytter første halvår 2020 sammenliknet med første halvår 2019.

Ola Nordmann ser for seg flere feriedager i Norge

Daglig leder Olaf Olstad ved Norsk Hyttesenter er ikke overrasket over at det aldri har blitt solgt flere nye hytter i Norge enn i 2020. Han peker på flere forklaringer på hvorfor nordmenn velger hytter på fjellet og ved sjøen.

– I et globalt perspektiv har det skjedd mye de siste årene. Terror, miljø og pandemi påvirker våre ferie- og fritidsvaner. Det er nok mange som ser for seg flere feriedager i Norge de kommende årene. Da er fritidsbolig en smart investering, uttaler han i meldingen.

Ålhytta opp 32 prosent

Tallene fra hyttebransjen viser at det er sistnevnte kategori – de mindre hyttene – som i stor grad har bidratt til økningen i salget i 2020. Hytteprodusenten Ålhytta kan vise til en salgsøkning på 32 prosent første halvår. Arild Kirkebøen i Ålhytta fastslår at trenden går mot mindre og mer nøkterne hyttemodeller.

– Vi har mer etterspørsel etter mindre og mer nøkterne hytter enn tidligere. Det synes vi er positivt. Vi er opptatt av å regulere hytteområdene godt og bygge smart, slik at vi tar vare på naturen, sier Kirkebøen i pressemeldingen.

Han fastslår at det er en annen stemning i markedet nå enn tidligere.

– Kundene var innom visningshyttene også i sommer, noe som er litt uvanlig i denne delen av året, sier han.

Daglig leder Øystein Grøgård i Ålhytta presiserer imidlertid til Byggeindustrien at usikkerheten som har preget samfunnet den siste tiden også setter sitt preg på hyttemarkedet.

– Ønsket om å ta vare på den gamle familiehytta er større og mange ønsker å bygge til, supplere med anneks eller rehabilitere. Samtidig opplever vi at mange tiltrekkes av Ålhytta som en leverandør som er svært opptatt av å ta vare på naturen vi bygger, skriver han i en e-post til Byggeindustrien.

Ringvirkninger

Olstad påpeker at norsk hyttebransje er en næring som bidrar med flere tusen arbeidsplasser og økt aktivitet i mange distrikter i Norge, og at det har positive ringvirkninger at hyttebransjen nå har en oppgang.

– Dette er distrikt som gjerne har slitt med både fraflytting og sysselsetting, og opplevd generelle nedgangstider. Utbygging av fritidsboliger skaper verdi i stadig flere lokalsamfunn, uttaler han i pressemeldingen.

Dette er hytteprodusentene som er representert ved Norsk Hyttesenter:

Blåne Hytter

Boligpartner

Eikås Hus & Hytter

Familiehytta

Fjelldrøm

G. Thue Håndlaft

Hedda Hytter

Jøra Bygg

Leve Hytter

Lugn Hytter

Nordlyshytter

Nye Hytter

Ranahytta

Røroshytta

Saltdalshytta

Telemarkshytter

Tinde

Øverbygg

Ålhytta

Powered by Labrador CMS