Mats Staugaard i Schibsted vekst (fra venstre), Mariano Ramirez i Passesta, -grûnder Anjali Bhatnagar, Trond Bentestuen og Daniel Holth Larsen i Orkla ventures.
Foto: Tørn
Byggevarestartup verdsettes til 265 millioner etter to år
Byggevareportalen Tørn får Orkla Ventures og Trond Bentestuen inn på eiersiden, og Schibsted Vekst går inn med ytterligere 25 millioner kroner i selskapet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Nå er vi klare for å satse videre i Europa, sier gründer Anjali Bhatnagar i en pressemelding fra Tørn.
Den digitale markedsplassen for overskuddsvarer i byggenæringen har siden oppstart i 2020 gått fra å ha fem varehus på plattformen til nå å ha 170 samarbeidspartnere som selger overskuddsvarer gjennom Tørn.
– Tall fra Virke viser at overskuddsvarer er et enormt problem innen hele varehandelen. Hele 35 prosent av varelageret som ikke blir solgt, ender til slutt i søpla. Løsningen vår gir byggevarebransjen et verktøy til å bli kvitt varene på en måte som er mer bærekraftig både for bunnlinjen og planeten. Ved å bruke oss slipper de å bruke tid og ressurser på å selge ukurans og unødvendig lagring og gjenvinning. Tørn løser rett og slett problemet deres slik at de kan fokusere på kjernevirksomheten, sier Bhatnagar.
Tidligere denne våren kunne Agder-baserte Birkeland Bruk og byggevarekjeden deres Byggvell fortelle at de hadde begynt å selge overskuddsvarene sine gjennom Tørn.
– Tidligere har en del av disse dessverre endt i søpla. Det er jo ikke noe vi i 2022 kan stå inne for, sa innkjøpssjef Kristian Kristensen i Birkeland Bruk i en pressemelding fra selskapet.
Nå øker Schibsted Vekst sin eierandel i Tørn til 21 prosent gjennom en investering på 25 millioner kroner. Orkla ventures går inn med ti millioner, og får en eierpost på fire prosent. Andre investorer i Tørn er Aksel Lund Svindal, Oda-gründer Karl Munthe Kaas og tidligere leder for Rema, 1000 Trond Bentestuen, skriver Tørn.
I 2021 firedoblet selskapet, ifølge pressemeldingen, omsetningen sin, og i år har de utvidet virksomheten til Sverige.
– Utvidelsen til Sverige har bevist at modellen er skalerbar, og erfaringene vi tar med oss er svært verdifulle videre. Med god støtte i ryggen er vi klare for å ta fatt på nye utfordringer og bidra til en grønnere byggevarebransje i flere deler av Europa, sier Anjali Bhatnagar i pressemeldingen.