Ruuds Transport AS har også investert i ladeinfrastruktur ved sitt eget anlegg og ved Mapeis fabrikk i Nord-Odal.
– Denne nye Scania-lastebilen er en av de første som er levert av den nye generasjonen med større batterikapasitet enn tidligere, heter det i en melding fra partene.
Annonse
– Dette er en merkedag for Mapei. Vi har som mål å redusere klimaavtrykket så mye vi kan, og en viktig del av det er å redusere klimaavtrykket til transport, sier administrerende direktør i Mapei, Trond Hagerud, i meldingen.
Ruuds Transport og Mapei som startet dialogen om elektrisk transport høsten 2021. To år senere, har Ruuds Transport satt opp elleve ladestolper på flere lokasjoner og de tre første elektriske lastebilene leveres i 2024. Siden Ruuds Transport har faste punkter for både lasting og lossing, ble det bygget hurtigladere ved Mapei-fabrikken og hos en råvareleverandør. I tillegg finnes det to hurtigladere og seks vanlige ladere på Ruuds eget anlegg.
– Med såpass gode lademuligheter, i tillegg til eksisterende infrastruktur langs norske veier, ser vi at vi kommer til å klare oss en god stund fremover, selv når vi skaffer oss flere elektriske lastebiler, sier Knut Ruud via meldingen.
Scania har utviklet nye elektriske lastebiler med en batterikapasitet på 624 kWh. Dette er tredje generasjon batteriteknologi.
– Med den kapasiteten kan lastebilene frakte 50-60 tonn i 20-25 mil uten å måtte lades opp, heter det i meldingen.
Den første Scania elektriske lastebilen levert til Ruuds Transport vil frakte råvarer til fabrikken i Nord-Odal og ferdig produkt til Oslo kommunes rentvannsprosjekt der man har en 100 prosent fossilfri byggeplass.