Trond Bentestuen, sjef for Maxbo-kjeden og Anjali Bhatnagar, daglig leder i , skal samarbeide for å unngå kasting av usolgte varer.
Foto: Tørn
Maxbo samarbeider med Tørn om usolgte varer
Maxbo tar grep for å unngå kasting av usolgte varer og inngår samarbeid med markedsplassen for overskuddsvarer, Tørn.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
Byggevarekjeden inngår samarbeid med Tørn, en norsk markedsplass som kobler sammen bedrifter som har varer de ikke får solgt med forbrukere som er på jakt etter gode tilbud. Det vil inkluderer alt fra driller til parkett.
– Varer som ikke blir solgt er ikke bare et lønnsomhetsproblem, det er også en miljøutfordring som vi skal løse, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i Løvenskiold Handel og sjef for Maxbo-kjeden i en pressemelding.
– Maxbo er opptatt av å unngå svinn i verdikjeden, og opplever som andre som driver innen handel at enkelte varer er vanskeligere å selge enn andre. Det kan dreie seg om alt fra returer og feilbestillinger til sesongvarer og restlager, legger han til.
Bentestuen forteller at de har sett byggevarer som har ligget i hyllene hos oss lenge, bli solgt med det samme de ble lagt ut på Tørn.
– Helt i starten da vi bare hadde én byggevarekjede på plattformen, gikk det ganske trått. Først da flere kom på begynte salget å ta seg opp. I dag selger ca 300 butikker i Norge hos oss, og halvparten av alt som legges ut er solgt innen måneden er omme. Vi er enormt glade for å ha Maxbo med på laget. De jobber seriøst med å løse utfordringen med overskuddsvarer og er en viktig partner for oss, sier gründer og daglig leder, Anjali Bhatnagar i Tørn i samme melding.
Bentestuen kaller avtalen vinn-vinn-vinn.
– Nå får kundene våre enklere tilgang på de virkelige gode kjøpene og vi i Maxbo tar et viktig skritt i retning av å bli mer sirkulære og redusere samtidig svinnet i verdikjeden vår, sier han.