Bygger’nåpner verktøykassen for medlemmene
Byggevarekjeden Bygger’n samler denne helgen medlemmer, leverandører og proffkunder til sin første kombinerte proffmesse og kjedekongress. Her ønsker de å informere og inspirere til vekst i 2020, men i år vil de også gi medlemmene større tilgang på tekniske tjenester.
– Du kan stole på fagfolk. Det er slagordet vårt, og da er det utrolig viktig at alle møter fagfolk når de kommer på Bygger’n. For å få til dette skal vi nå blant annet revitalisere Bygger’n-skolen. I tillegg utvides Bygger’n Tekniske Tjenester. Det er alt fra et enkelt faglig råd til et komplisert, arkitekttegnet hus, priset på timebasis, tilgjengelig for alle Bygger’n kunder. Medlemmene våre skal få verktøy for å gå ut der og slåss i proffmarkedet, sier kjededirektør for Bygger’n Norge, Arnfinn Henriksen til Byggeindustrien.
Fredag og lørdag denne uken går Bygger’n proffmesse og kongress av stabelen på Gardermoen, og for første gang har den E.A. Smith-eide byggevarekjeden samlet den utadvendte messen og den private kongressen under samme paraply.
– Vi har aldri arrangert de to arrangementene våre parallelt før, men vi håper på en positiv effekt av å samles, ett av flere tiltak for å effektivisere byggenæringen. Nå på fredagen har vi omtrent 400 kunder og utstillere, og til middagen i kveld er vi 728 påmeldte. Lørdagen er det kun medlemmene våre som er til stede, og da har vi ti leverandører som medlemmene møter i en egen temamesse, og så har vi også foredrag om digital markedsføring, tekniske tjenester og motivasjon, forteller Henriksen.
– Bygger’n medlemmene får også innføring i mer tekniske team som finansiering, skatt og styrearbeid i et eget eierforum, legger han til.
Frem og tilbake
Beslutningen om å samle arrangementene og legge inn foredrag i programmet ble tatt med entusiastisk støtte fra kjederådet i Bygger’n, men Bygger’n-ledelsen vil vente til etter at arrangementet er ferdig evaluert før de kan si noe om de vil følge samme mal videre.
– Medlemmene har syntes opplegget hørtes veldig flott ut, og vi håper de vil si det samme etter arrangementet også, sier Henriksen.
Etter rekordår for Bygger’n i 2018 med nesten elleve prosent, forteller han at kjeden har opplevd en liten tilbakegang i et svakere 2019-marked.
– 2018 var drevet av eksepsjonelt store prosjektleveranser. Vi viste det kunne bli tøft å følge opp, men vi holder omtrent samme tempo, og vi hadde 22 butikker med over ti prosent vekst, så trenden er brukbar, sier Henriksen.
Vil vokse
I 2018 hadde Bygger’n, sammen med E.A. Smiths to andre selskaper Hiba Hus og Smith Stål, en samlet omsetning på omtrent 3,2 milliarder kroner.
For 2020 ønsker Bygger’n å satse på å vokse i et endrende marked. I dette ligger det at de planlegger å rekruttere flere medlemmer, samtidig som at dagens drift blir mer effektiv og lønnsom. Blant annet vil de ha de økt fokus på digitale løsninger.
– Digitaliseringen blir hovedoverskriften for 2020. Ikke minst gjelder dette byggeprosessen, altså digitaliseringen både før, under og etter du bygger. Bygger’n tekniske tjenester som skal være med å difrensiere oss som faghandel og løsningsleverandør fra andre rene varepushere blir veldig viktige, sier Henriksen.