Her lades bussen mens den kjører. Foto: AtBI veibanen ligger ladeplater og kabler. Etter at veien er asfaltert vil det se ut som en helt ordinær bilvei. Foto: AtBTestbussen er lånt fra Sverige og omprofilert og foliert til dette prosjektet. Den vil bli brukt i oppstarten av prosjektet. Foto: AtBI veibanen ligger ladeplater og kabler. Etter at veien er asfaltert vil det se ut som en helt ordinær bilvei. Foto: AtBPål Preede Revheim, prosjektleder og seniorrådgiver for teknologi og forretningsutvikling i AtB. Foto: AtBI veibanen ligger ladeplater og kabler. Etter at veien er asfaltert vil det se ut som en helt ordinær bilvei. Foto: AtB

Bygger elektrisk vei for å lade busser under kjøring

Den 100 meter lange elektriske veien på Sandmoen i Trondheim nærmer seg ferdigstillelse. Veien med en prislapp på 22,4 millioner kroner blir den første av sitt slag i Norge.

– På Sandmoen bussdepot i Trondheim bygges en elektrisk vei som skal gjøre det mulig for busser å lade mens de kjører. Prosjektet er et samarbeid mellom Miljøpakken, AtB og Trøndelag fylkeskommune. Målet er å undersøke om induktiv lading fra veibanen kan gjøre det mulig å ha utslippsfri drift av energikrevende busslinjer, spesielt under krevende trønderske vinterforhold.

Det skriver Trøndelag fylkeskommune og AtB i en felles pressemelding.

Saken er også omtalt i Adresseavisen.

– Vi vil lære mye av dette prosjektet, og det blir spennende å starte testingen. Å lade busser mens de kjører kan spare tid og penger. Denne kunnskapen er avgjørende for fremtidens bussystem i Trondheimsområdet fra 2029, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune, i pressemeldingen.

Prosjektet er viktig fordi alle nye bybusser på være utslippsfrie fra 2025. I Trondheim slår dette inn med full kraft fra 2029 når de skal inngå nye busskontrakter.

– Etter sommeren vil busser med induktiv lademottaker kjøre på testveien. Avansert teknologi er blitt lagt under bakken. I en oppstartsfase låner prosjektet en buss fra Sverige. Senere i høst vil to flunkende nye, grønne bybusser bli levert med lademottakere. De vil kunne settes inn i ordinær drift, heter det i meldingen.

Pål Preede Revheim, prosjektleder og seniorrådgiver for teknologi og forretningsutvikling i AtB. Foto: AtB
Pål Preede Revheim, prosjektleder og seniorrådgiver for teknologi og forretningsutvikling i AtB. Foto: AtB

Prøveperioden varer fra august 2024 og ut 2025, med kontinuerlig overvåking og datainnsamling.

– Dette er en helt spesiell bilvei. Og en av de mest spennende mulighetene ved elektrisk vei er at den kan brukes av alle typer kjøretøy som er utstyr med mottaker for induktiv lading. Dette skiller teknologien fra mange andre ladeløsninger for busser, sier Pål Preede Revheim, seniorrådgiver for teknologi og forretningsutvikling i AtB, i pressemeldingen.

– Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget inntil 22,4 millioner kroner til prøveprosjektet. Oppstarten i august blir første gang induktiv lading i fart testes i Norge, skriver de i meldingen.